1

تعمیر پارگی لاستیک تیوبلس

تعمیر پارگی لاستیک تیوبلس
بازدید 66

از آنجایی که در سال های اخیر شرکت های خودرو سازی به سطح پیشرفته ای از تولید اتومبیل با عملکرد فوق بالای خود رسیده اند، پس به همین دلیل نیاز به لاستیک های پیشرفته برای خودرو، باعث شد که لاستیک های بدون تیوب را تولید کنند. لاستیک های بدون تیوب یا همان لاستیک تیوبلس، یک فناوری بروز است. این محصولات در داخل آن ها تیوب وجود ندارد، اما همواره امکان پنچر شدن آن وجود دارد. در ادامه به چگونگی تعمیر پارگی لاستیک تیوبلس می پردازیم.

چند نکته قبل از تعمیر پارگی لاستیک تیوبلس

توجه داشتن به چند نکته قبل از تعمیر پارگی لاستیک تیوبلس بسیار پر اهمیت است. در ادامه همرامان باشید.

  • توقف خودرو در مکانی امن: در هنگام پنچر شدن لاستیک ها، ابتدا باید مکان امن، پر نور را پیدا کنید. اتمنیت سر نشینان قبل از هرکاری ضرورت دارد. در صورتی که در محل قرار گرفته نور کافی وجود نداشت، می توانید با روشن کردن یک آتش کوچک کمی دور تر از خودرو، به ماشین های دیگر هشدار دهید.
  • آماده کردن ابزار جهت تعمیر پارگی: برای تعمیر پارگی لاستیک تیوبلس، کیت هایی وجود دارد که در آن ابزار هایی چون میله مار پیچ، میله سوزنی، روان کننده لاستیک، انبردست و پیچ گوشتی، نخ، نوار تعمیر، چاقو و تیغ موجود است. داشتن یک پمپ باد هم در ماشین می تواند موثر باشد. کیت های پنچر گیری را می توان از فروشگاه های لوازم یدکی خریداری کرد.
تعمیر پارگی لاستیک تیوبلس

تعمیر پارگی لاستیک تیوبلس

راه های تعمیر پارگی لاستیک تیوبلس

چند راه برای تعمیر پارگی لاستیک تیوبلس وجود دارد:

  1. پیدا کردن محل پنچری لاستیک:ابتدایی قدم برای تعمیر لاستیک تیوبلس، بررسی محل پنچری است. این کار به چند صورت انجام می گیرد.ابتدا باید به دنبال نشانه هایی مانند آسیب، سوراخ یا پارگی، باشید. در صورتی که محل پارگی را پیدا نکردید، می توانید بعد از باد کردن لاستیک آن را در یک ظرف آب فرو کنید تا محل پارگی را با حباب هایی که روی آب می افتد شناسایی کنید.پس از پیدا کردن محل پارگی لاستیک با استفاده از یک برس و مقداری الکل روی محل خرابی را تمیز کنید. این کار باعث کمک به تعمیر پارگی می شود.
  2. داشتن ابزار های مهم: همیشه باید برای سناریو های مختلف جاده آماده بود. داشتن ابزار هایی چون پمپ باد، میله مار پیچ، لاستیک زاپاس، انبر دست و پیچ گوشتی، چاقو و تیغ بسیار پر اهمیت است.

پنچر گیری برای ترمیم لاستیک خودرو

ابتدا می توانید با باز کردن یک نخ شروع کنید، نخ را روی شکاف میله سوزن قرار دهید. بعد از انجام این کار، با استفاده از پیچ گوشتی شیئی که باعث پارگی لاستیک شده را به آرامی از آن جدا کنید. پس از آن باید میله مار پیچ را در محل پارگی قرار داد تا زمانی که منبسط و صاف قرار گیرد، سپس آن را بچرخانید تا زمانی که لاستیک در حالت آماده قرار بگیرد. با استفاده از روان کننده نخ تعمیر را پس از خارج کردن میله مار پیچ، کمی آن را بچرخانید تا وارد آن شود. هنگامی خارج شدن میله سوزن، باید محل پارگی کاملا پوشانده شده و ترمیم شده باشد. در صورتی که سوراخ بیش از حد بزرگ باشد و دو شاخه درون آن قرار نگیرد، باید لاستیک را داخل وصله قرار دهید.

مطالب مفید : طریقه ی هواگیری آب رادیاتور پژو ۲۰۶ ، پژو ۲۰۷ ، پژو ۴۰۵ ، پارس ،سمند

سطحی که نیاز به پچ کردن دارد را با سنباده زبر و زباله های درون آن را خارج کنید. تمیزی در زمان چسباندن چسب ترمیم از اهمیت بالایی بر خوردار است. در صورتی که نمی توانید لاستیک را تعمیر کنید، می توانید از یک لوله داخلی استفاده کنید. باید حلقه قفل را باز نمایید، سپس شیر بدون تیوب را خارج کنید و با استفاده از یک لوله داخلی یک مانند چرخ کلینچر استاندارد آن را قرار دهید. بررسی اجسام تیز داخل تیوب مهم است. برای تمعیر لاستیک تیوبلس می توانید از ابزاری مانند پلاگین نیز استفاده کرد. پس از استفاده از پلاگین نشتی لاستیک را بررسی کرده و از سلامت آن اطمینان حاصل کنید.

تعمیر پارگی لاستیک تیوبلس

تعمیر پارگی لاستیک تیوبلس

یک نکته هنگام تعمیر لاستیک تیوبلس

همیشه توجه داشتن به این نکته که لاستیک های تیوبلس احتمال اینکه دوباره پنچر شوند، بسیار مهم است. برای اینکه لاستیک ماشین دوباره پنچر نشود، می توانید با بررسی فشار کافی باد در لاستیک اطمینان حاصل کنید.

روش های متداول پنچر گیری

عمدتا سه روش برای تعمیر لاستیک تیوبلس وجود دارد:

  • پنچر گیری پلاگین: راحت و سریع ترین روش پنچر گیری، پلاگین است. در این روش با استفاده از قرار دادن پلاگ در محل پنچری لاستیک و در نهایت تراش دادن آن ، پنچری لاستیک به راحتی گرفته می شود. برای تعمیر لاستیک های تیوبلس با روش پلاگین، داشتن کیت تعمیر تیوبلس مهم است.
  • پنچر گیری وصله زدن: پنچر گیری به روش وصله زدن، بسیار مطمعن تر است. در این روش با استفاده از یک وصله روی لاستیک اعمال می شود و سوراخ های کوچک و بزرگ لاستیک را می پوشاند.
  • پنچر گیری به روش دوختن: این روش یکی از پر هزینه ترین روش های تعمیر لاستیک تیوبلس است که با استفاده از چرخ های خیاطی مخصوص، سوراخ ها و پارگی های بزرگ را تعمیر می کنند.

رانندگی با لاستیک پنچر امکان دارد ؟

رانندگی با لاستیک پنچر، چه در جاده های شلوغ و چه در مسیرهای خلوت، می تواند بسیار خطرناک باشد و عواقب جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد. این امر به خصوص در

مورد خودروهای ایرانی که به طور کلی از کیفیت پایین تری نسبت به خودروهای خارجی برخوردار هستند، حائز اهمیت است.

خطرات رانندگی با لاستیک پنچر:

  • کاهش کنترل خودرو: اولین و مهمترین خطر رانندگی با لاستیک پنچر، کاهش کنترل خودرو است. لاستیک پنچر شده تعادل و فرمان پذیری خودرو را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و احتمال تصادف را به طور قابل توجهی افزایش می دهد.
  • آسیب به رینگ و لاستیک: رانندگی با لاستیک پنچر می تواند به رینگ و لاستیک آسیب جدی برساند. لبه تیز رینگ در تماس با سطح جاده می تواند به لاستیک آسیب برساند و پارگی آن را تشدید کند.
  • آسیب به سیستم تعلیق: رانندگی با لاستیک پنچر در سرعت های بالا می تواند به سیستم تعلیق خودرو آسیب برساند.
  • افزایش خطر آتش سوزی: در برخی موارد، اصطکاک شدید بین لبه رینگ و سطح جاده می تواند جرقه ایجاد کند و منجر به آتش سوزی شود.

عواقب رانندگی با لاستیک پنچر:

  • تصادف: همانطور که گفته شد، رانندگی با لاستیک پنچر احتمال تصادف را به طور قابل توجهی افزایش می دهد. این تصادف می تواند خسارات مالی و جانی به همراه داشته باشد.
  • خسارات مالی: رانندگی با لاستیک پنچر می تواند به رینگ، لاستیک و سیستم تعلیق خودرو آسیب برساند و نیاز به تعمیرات پرهزینه داشته باشد.
  • تأخیر و معطلی: پنچر شدن لاستیک در حین سفر می تواند برنامه شما را مختل کند و باعث تأخیر و معطلی شما شود.

راهکارهای مناسب در هنگام پنچر شدن لاستیک:

  • آرامش خود را حفظ کنید: اولین قدم در هنگام پنچر شدن لاستیک، حفظ آرامش است. به هیچ وجه وحشت نکنید و اقدامات ناگهانی و خطرناک انجام ندهید.
  • روشن کردن چراغ های راهنما: چراغ های راهنمای خود را روشن کنید تا سایر رانندگان از مشکل شما آگاه شوند.
  • هدایت خودرو به مکانی امن: اگر امکان دارد، خودرو را به حاشیه ی جاده یا مکانی امن هدایت کنید. از توقف در وسط جاده یا در مکان های خطرناک مانند پیچ ها و سربالایی ها خودداری کنید.
  • قرار دادن علائم هشدار: مثلث خطر را در فاصله ی مناسب از خودرو (حدود 150 متر) در پشت سر خودرو قرار دهید تا سایر رانندگان را از توقف شما آگاه کنید.
  • تعویض لاستیک: اگر مهارت و ابزار لازم را دارید، می توانید لاستیک پنچر را با لاستیک زاپاس تعویض کنید. در غیر این صورت، با امداد خودرو تماس بگیرید.
  • استفاده از اسپری پنچرگیری: اگر سوراخ لاستیک کوچک باشد، می توانید از اسپری پنچرگیری برای موقتاً سوراخ را پر کنید و به نزدیک ترین تعمیرگاه لاستیک مراجعه کنید.
تعمیر پارگی لاستیک تیوبلس

تعمیر پارگی لاستیک تیوبلس

در نهایت

همانطور که گفته شد، برای تعمیر پارگی لاستیک روش های مختلفی وجود دارد. همچنین داشتن وسایل ی برای تعمیر آن الزامی است. همیشه در نظر داشته باشید که بهتر است برای تعمیر لاستیک به آپاراتی ها مراجعه کنید، اما در صورتی که آپاراتی نزدیک نبود تعمیر و ترمیم پارگی لاستیک یک کار بسیار حیاتی می باشد. ایمنی در انجام این کار را فراموش نکنید.

خودرو های ایران خودرو کدام است ؟ دنا ، تارا ، پژو ، سمند

سوالات متداول

چند روش برای تعمیر پارگی لاستیک تیوبلس وجود دارد؟

عمدتا سه روش برای تعمیر تیوبلس وجود دارد استفاده از روش پلاگین، وصله زدن و پنچر گیری به روش روخت.

بهترین راه برای تعمیر لاستیک تیوبلس چیست؟

در این باره می توان گفت که بهترین روش بسته به اندازه محل پنچری می باشد. اگر سوراخ کوچک تر باشد، می توانید از روش تعمیر دو شاخه و اگر سوراخ بزرگتر باشد، از وصله زدن و یا دوختن استفاده کنید.

5/5 - (6 امتیاز)

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. علی گفت:

    بسیار مفید بود