0

طریقه ی هواگیری آب رادیاتور پژو ۲۰۶ ، پژو ۲۰۷ ، پژو ۴۰۵ ، پارس ،سمند

هواگیری آب رادیاتور
بازدید 81

همه ما می دانیم آب در سیستم خودرو، وظیفه خنک کنندگی رادیاتور و انتقال گرما به مسیر موتور خودرو را بر عهده دارد. انتقال گرما به موتور، به راحتی بسته به ماهیتی که آب دارد قابل انجام است. اما اگر هوایی در داخل رادیاتور و سیستم های لوله خنک کننده قرار بگیرد، انجام عمل انتقال گرما به موتور در آن اختلال ایجاد می شود. هوا انتقال دهنده خوب جریان حرارت نیست، پس به همین دلیل نیز در زمان انتقال، رادیاتور گرما را به راحتی در خود جذب می کند. جذب گرما توسط رادیاتور باعث انتقال حرارت به بخش های خنک کننده و سرمایشی می شود. در ادامه این مقاله، به بررسی چگونگی هواگیری رادیاتور، جهت جلوگیری از هرگونه رخ داد خطرناک در خودرو می پردازیم.

عملکرد سیستم خنک کننده خودرو

سیستم خنک کننده خودرو نقشی حیاتی در جلوگیری از گرم شدن بیش از حد موتور و حفظ دمای آن در محدوده ایمن ایفا می کند. گرمای زیاد می تواند به موتور آسیب برساند و حتی منجر به ذوب شدن آن شود.

هواگیری آب رادیاتور

هواگیری آب رادیاتور

در اینجا به طور خلاصه به نحوه عملکرد سیستم خنک کننده خودرو می پردازیم:

1. احتراق:

  • فرآیند احتراق در موتور، گرمای زیادی تولید می کند.
  • این گرما باید از موتور خارج شود تا از گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری شود.

2. جذب گرما:

  • مایع خنک کننده (ضدیخ):
  • در موتور خودرو به گردش در می آید و گرمای تولید شده توسط موتور را جذب می کند.
  • مایع خنک کننده می تواند آب، ضدیخ یا مخلوطی از هر دو باشد.
  • بلوک موتور:
  • از جنس فلز است و به انتقال گرما از داخل موتور به مایع خنک کننده کمک می کند.

3. انتقال گرما:

  • مایع خنک کننده گرم از طریق مجاری خنک کننده در موتور و رادیاتور به گردش در می آید.
  • در رادیاتور، گرمای مایع خنک کننده به هوای محیط منتقل می شود.

4. خنک شدن مایع خنک کننده:

  • هوای خنک از طریق فن رادیاتور از میان پره های رادیاتور عبور می کند.
  • این امر به خنک شدن مایع خنک کننده و آماده شدن آن برای جذب گرمای بیشتر از موتور کمک می کند.

5. گردش مایع خنک کننده:

پمپ آب:

  • مایع خنک کننده را در سیستم خنک کننده به گردش در می آورد.
  • پمپ آب توسط موتور به حرکت در می آید.

ترموستات:

  • جریانی از مایع خنک کننده را به رادیاتور باز می کند تا زمانی که موتور به دمای کارکرد خود برسد.
  • زمانی که موتور خنک است، ترموستات بسته است و مایع خنک کننده فقط در داخل موتور به گردش در می آید.

6. مخزن انبساط:

  • اضافه شدن حجم مایع خنک کننده در اثر گرم شدن را جبران می کند.
  • زمانی که موتور خنک می شود، مایع خنک کننده از مخزن انبساط به داخل سیستم مکیده می شود.

7. شیر تخلیه:

شیر تخلیه:

  • برای تخلیه مایع خنک کننده از سیستم خنک کننده استفاده می شود.
  • تخلیه مایع خنک کننده برای تعویض یا تمیز کردن سیستم خنک کننده ضروری است.

عوامل موثر بر عملکرد سیستم خنک کننده:

سطح مایع خنک کننده:

  • سطح مایع خنک کننده باید همیشه در حد مناسب باشد.

شرایط رادیاتور:

  • رادیاتور باید تمیز و عاری از گرفتگی باشد تا بتواند گرمای موتور را به طور موثر به هوا منتقل کند.

عملکرد فن رادیاتور:

  • فن رادیاتور باید به درستی کار کند تا هوای خنک را از میان پره های رادیاتور عبور دهد.

عملکرد ترموستات:

  • ترموستات باید به درستی کار کند تا جریان مایع خنک کننده را به رادیاتور کنترل کند.

عملکرد پمپ آب:

  • پمپ آب باید به درستی کار کند تا مایع خنک کننده را در سیستم به گردش در آورد.

نشانه های نقص در سیستم خنک کننده : گرم شدن بیش از حد موتور:

  • این امر می تواند ناشی از نشت مایع خنک
  • کننده، خرابی فن رادیاتور، نقص ترموستات یا مشکل در پمپ آب باشد.
  • نشت مایع خنک کننده:نشتی مایع خنک کننده می تواند از شلنگ ها، اتصالات یا خود رادیاتور باشد.

دود سفید از اگزوز:

  • این امر می تواند ناشی از نشت مایع خنک کننده به داخل محفظه احتراق باشد.

زنگ زدگی رادیاتور:

  • زنگ زدگی می تواند به توانایی رادیاتور در انتقال گرما به هوا آسیب برساند.
هواگیری آب رادیاتور

هواگیری آب رادیاتور

راه هایی که باید برای هواگیری رادیاتور انجام داد

مراحل زیر را برای هواگیری رادیاتور انجام دهید:

  • موتور ماشین خنک باشد: برای راحت تر شدن هواگیری ابتدا خنک بودن موتور ماشین، بسیار مورد توجه قرار می گیرد. برای مثال می توان گفت: که اول صبح انجام این کار بسیار مناسب تر از زمان های دیگر است. نکته قابل توجه برای هواگیری رادیاتور، قرار گیری خودرو بر روی یک سطح صاف می باشد.
  • پیدا کردن پیچ های هواگیری: از آن جایی که محل قرار گیری هر یک از پیچ های رادیاتور متفاوت است اما در کل آن ها در مسیر بین موتور و رادیاتور قرار دارند، پس باید پیچ های آن را در مرحله اول پیدا کرد.
  • ترجیحا ماشین خاموش باشد: در صورت روشن بودن ماشین، مخمکن است پس از هواگیری دوباره ماشین هوا بگیرد کهی عنی کار بیهوده ای انجام داده اید. از خاموش بودن ماشین خود مطمعن شوید و پس از آن پیچ را برای هواگیری رادیاتور باز کنید.
  • اضافه کردن آب مقطر به رادیاتور: برای هواگیری رادیاتور لازم است پس از باز کردن پیچ رادیاتور، از آب مقطر و یا ضد یخ استفاده کنید و آن را داخل مخزن بریزید. برای دانستن اینکه هوا از مخزن خارج می شود، لازم است به پیچ ها دقت کرد که هوا از آن خارج می گردد. این کار را باید تا زمان خارج شدن کامل هوا انجام داد.
  • بستن پیچ های رادیاتور: در مرحله آخر پس از اینکه هوا به طور کامل از مخزن رادیاتور خارج شد، می توانید به آرامی در مخزن را ببندید.

نکاتی برای هواگیری رادیاتور پژو پارس

برای هواگیری رادیاتور پژو، باید ابتدا پیچ پلاستیکی مخزن را باز کرد و سپس پس از خروج آب آن را بست.

در مرحله دوم باید پیچ مسی و یا زرد رنگ را با کمک آچار باز کرد و آب مقطر و یا ضد یخ را به رادیاتور تا پایان خروج هوا از رادیاتور، در داخل مخزن ریخت.

  1. چرا رادیاتور زود به زود کپ می شود یا می گیرد؟
    یک دلیل عمده این مشکل می تواند خرابی شلنگ های قطعه ای چون واتر پمپ باشد که نشتی در آن مشاهده می شود، این نشتی موجب می شود که هوا در رادیاتور مشاهده شود.
  2. در صورتی که ماشین پیچ هواگیری نداشته باشد، چاره چیست؟ برخی از خودرو ها مانند پراید، پیچ هواگیری رادیاتور ندارد. برای هواگیری این ماشین ها لازم است که در رادیاتور به آرامی آب بریزید، تا زمانی که سطح آب ثابت بماند.
  3. در چه مواقعی باید ماشین را هواگیری کرد؟ در صورت تعویض آب رادیاتور، تعویض واتر پمپ و یا زمانی که صدای آب را در پشت داشبورد خود احساس کردید، لازم است که هواگیری رادیاتور را انجام دهید.
هواگیری آب رادیاتور

هواگیری آب رادیاتور

نحوه هواگیری رادیاتور پراید : راهنمای گام به گام

هواگیری رادیاتور پراید یکی از اقدامات ضروری برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد موتور و عملکرد صحیح سیستم خنک کننده است. این فرآیند به حذف هوای محبوس شده در داخل رادیاتور و مجاری خنک کننده کمک می‌کند و به جریان آزادانه آب در سراسر سیستم خنک کننده اجازه می‌دهد.

مراحل هواگیری رادیاتور پراید:

ابزار و لوازم مورد نیاز:

  • آچار فرانسه
  • انبرد
  • دستمال تمیز
  • ظرف برای جمع آوری آب
  • مایع خنک کننده (ضدیخ)

مراحل:

  1. موتور را خاموش کنید و صبر کنید تا خنک شود.
  2. هشدار: هرگز زمانی که موتور گرم است، اقدام به هواگیری رادیاتور نکنید، زیرا ممکن است دچار سوختگی شدید شوید.
  3. درپوش رادیاتور را با احتیاط باز کنید.
  4. از یک دستمال تمیز برای محافظت از دست خود در برابر بخار داغ استفاده کنید.
  5. شیر تخلیه را که در پایین رادیاتور قرار دارد، پیدا کنید.
  6. از یک ظرف برای جمع آوری آب تخلیه شده استفاده کنید.
  7. شیر تخلیه را با استفاده از آچار فرانسه کمی باز کنید.
  8. صبر کنید تا تمام آب موجود در رادیاتور تخلیه شود.
  9. شیر تخلیه را ببندید.
  10. دو لیوان مایع خنک کننده (ضدیخ) را داخل رادیاتور بریزید.
  11. مارپیچ هواگیری را که در قسمت بالای رادیاتور قرار دارد، پیدا کنید.
  12. از یک انبرد برای شل کردن مارپیچ هواگیری استفاده کنید.
  13. مارپیچ هواگیری را کمی باز کنید و صبر کنید تا آب و هوا از آن خارج شود.
  14. ممکن است لازم باشد چند بار این کار را تکرار کنید تا تمام هوا خارج شود.
    زمانی که فقط آب از مارپیچ هواگیری خارج شد، آن را ببندید.
  15. مایع خنک کننده (ضدیخ) را به مخزن انبساط اضافه کنید تا سطح آن به علامت “MAX” برسد.
  16. درپوش رادیاتور را ببندید.
  17. موتور را روشن کنید و اجازه دهید تا چند دقیقه گرم شود.
  18. سطح مایع خنک کننده (ضدیخ) را در مخزن انبساط بررسی کنید و در صورت نیاز اضافه کنید.
  19. به نشت احتمالی رادیاتور و شلنگ ها توجه کنید.

هواگیری رادیاتور پژو 206 چه ضرورتی دارد؟

برای هواگیری رادیاتور 206، قبل از انجام آن باید از نیاز هواگیری آن مطمعن شد. برای اینکه بدانیم ماشین ما نیاز به هواگیری دارد یا خیر، چند علائم وجود دارد. اولین علتی که باعث می شود بدانیم ماشین ما نیاز به هواگیری دارد، صدای شرشر آب در خودرو است که پس از هر بار گاز دادن صدا بیشتر می شود. یکی دیگر از علائم می تواند آب بندی نشدن باشد، این یکی از دلایلی است که باعث می شود رادیاتور هوا بگیرد. برای مطلع شدن از این نقص می توانید به نشتی محل آن توجه نمود. در صورتی که نشتی رویت شود، می توانید علت ورود هوا را به داخل رادیاتور بیابید.

هواگیری آب رادیاتور

هواگیری آب رادیاتور

یکی از دلایل بسیار مهم هواگیری رادیاتور، جلوگیری از خرابی واشر بخاری خودرو می باشد. در ماشین های 206 اگر در کفپ پا احساس رطوبت کردید، پس می توانید بفهمید که واشر بخاری شما خراب شده است و باید آن را تعویض کرد.

در نهایت

همانطور که گفته شد به دلایل مختلفی هواگیری رادیاتور بسیار ضروری است، پس زمان رویت هرگونه احتمال هوا در رادیاتور باید نسبت به هواگیری اقدام نمود. علت های متفاوتی برای اینکه بدانیم ماشین ما نیاز به هوا گیری دارد ، در هر خودرو متفاوت است. برای اینکه بدانیم ماشین ما با هر مدلی چرا باید هوا گیری شود، می توانیم آن را مورد بررسی قرار دهیم. ممنون که تا اینجا همراهمان بودید.

سوالات متداول

1.هواگیری رادیاتور چیست و چگونه انجام می شود؟

رادیاتورسیستمی برای خنک کرن موتور است که اگر هوا در آن باشد، کارایی آن اختلال پیدا می کند. برای هوا گیری این قطعه در هر خودرویی راه های متفاوتی وجود دارد، پس بسته به نوع خودرو خود می توانیم آن را انجام دهیم.

2.چرا هواگیری رادیاتور ضرورت دارد؟

در صورت هواگیری نشدن رادیاتور، به دلیل گرم شدن آن می تواند خطرات زیان باری را به همراه داشته باشد.

3.چند راه برای هواگیری رادیاتور را نام ببرید؟

چند راه عمده که می شود برای هواگیری در بیشتر خودرو ها استفاده کرد به این شرح می باشد( موتور ماشین خنک باشد- پیدا کردن پیچ های هواگیری- ماشین خاموش باشد- اضافه کردن آب مقطر و یا ضد یخ به رادیاتور- بستن پیچ رادیاتور)

5/5 - (1 امتیاز)

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *