جعبه فیوز خودرو پراید ، بخش مهمی از این خودرو است که نقش مهمی در عملکرد مطلوب خودرو دارد و باید همواره صحیح و بدون ایراد باشد.جعبه فیوز این خودرو، همه فیوزهای پراید را در دل خود جای داده است. تمامی مدل های پراید از جعبه فیوز برخوردار هستند. جعبه فیوز تمامی پرایدها در سمت چپ غربیلک فرمان نصب شده است تا دسترسی به آن بسیار آسان باشد و در صورت نیاز به تعویض فیوز بتوان به آسانی این کار را انجام داد.
عملکرد فیوزهای خودرو
جعبه فیوز خودرو پراید با جعبه فیوز خودروهای دیگر، شباهت هایی دارد. فیوزها در چندین نوع وجود دارند که هر یک از آنها، عملکرد مختلفی دارند. فیوزهای خودرو از المان ذوب شده برخوردار هستند. این فیوزها به صورت نوار فلزی هستند که از داخل یک محفظه نارسانا به همراه جرقه گیر تعبیه شده اند.
هنگامی که جریان زیاد از حد مجاز شود، این نوار فلزی آب می شود و مسیر جریان مسدود خواهد شد. خودرو دارای قطعات الکترونیکی مختلفی مانند برف پاک کن، فن رادیاتور، پمپ بنزین، کیلومتر شمار، فندک، قفل مرکزی، واحد کنترل خودرو، فلاشر، چراغ ها، سیستم صوتی، سنسورهای الکتریکی، صندلی برقی، ترمز، بالابر شیشه، آینه تاشو و … است. اگر به هر علتی، خطایی در مدارات الکترونیکی اتفاق بیفتد، جریان زیاد از حدی عبور می کند و در این حالت، فیوزهای مربوطه با عملکرد مطلوب خود سبب سلامت مدار می شوند.
علت نصب جعبه فیوز در خودرو
جعبه فیوز خودرو پراید و خودروهای دیگر با هدف نظم بخشیدن به سیستم برق خودرو و تسهیل در روند عیب یابی ماشین در خودرو نصب شده است. تمامی فیوزهای متصل به مدار برقی خودرو را داخل یک جعبه و در جعبه معینی تعبیه کرده اند که این جعبه به نام جعبه فیوز خودرو شناخته می شود.
فیوز باید در زمان ایجاد بار اضافی ناشی از اتصال کوتاه یا افزایش جریان در مدار الکتریکی، مسیر جریان را قطع کند و مانع از عبور جریان به طرف تجهیزات الکتریکی و سوختن آنها شود. بدین ترتیب احتمال آتش سوزی به کمترین میزان می رسد.
مطالب مفید : بهترین زمان تعویض روغن پراید
جعبه فیوز پراید قدیمی
در آشنایی با جعبه فیوز خودرو پراید ، نخست با جعبه فیوز پراید قدیمی آشنا می شویم. اگر دارای یک پراید مدل قدیمی هستید، باید بدانید که اطلاعات جعبه فیوز این خودرو به شرح زیر است:
- فیوز قرمز به شماره A، مخصوص برف پاک کن شیشه جلو است و ظرفیت برق 15 آمپر است.
- فیوز آبی به شماره B، مخصوص برف پاک کن شیشه عقب است و ظرفیت برق آن 15 آمپر می باشد.
- فیوز زرد به شماره C، مخصوص چراغ مه شکن است که ظرفیت برق آن 20 آمپر می باشد.
- فیوز نارنجی به شماره D، مخصوص خنک کننده موتور می باشد و ظرفیت آن 40 آمپر است.
- فیوز زرد به شماره E، مخصوص خنک کننده و تهویه هوا می باشد و ظرفیت آن معادل 20 آمپر است. ( بررسی جعبه فیوز خودرو پراید قدیمی )
- فیوز آبی مخصوص بخاری است و ظرفیت آن معادل 15 آمپر می باشد.
- فیوز سبز با شماره F، مخصوص کلید شیشه برقی می باشد و ظرفیت آن 30 آمپر است.
- فیوز قرمز با شماره G، مخصوص مولد برق آلترناتور با ظرفیت 10 آمپر می باشد و فیوزهای قرمزرنگ دیگر مخصوص مولد برق آلترناتور با ظرفیت 5 آمپر و مخصوص مولد برق آلترناتور و پمپ بنزین 10 آمپر می باشد.
- فیوز قرمز رنگ با شماره H، مخصوص چراغ های راهنما با ظرفیت 10 آمپر می باشد.
- فیوز آبی رنگ با شماره I، مخصوص گرم کن شیشه برقی می باشد که ظرفیت آن 15 آمپر می باشد.
- فیوز آبی رنگ با شماره J، مخصوص بوق و چراغ های عقب است که ظرفیت آن 15 آمپر می باشد.
- فیوز آبی رنگ با شماره K، مخصوص چراغ هشدار و ساعت است که ظرفیت 15 آمپر می باشد.
در بررسی جعبه فیوز خودرو پراید قدیمی مشاهده می کنیم که فیوز قرمز رنگ با شماره L، مخصوص سیستم صوتی، لامپ ها، چراغ های داخلی و صندوق عقب می باشد و ظرفیت آنها 10 آمپر می باشد.
- فیوز آبی رنگ با شماره M، مخصوص چراغ های جلو و خطر و نمره می باشد که ظرفیت آن 15 آمپر است.
- فیوز قرمزرنگ با شماره N، مخصوص انکتروی و مدارهای مربوطه می باشد و ظرفیت آن 10 آمپر است.
- فیوز آبی رنگ با شماره O، مخصوص ساعت و فندک و آنتن می باشد و ظرفیت آن 15 آمپر است.
- فیوز سبزرنگ با شماره P مخصوص قفل مرکزی خودرو می باشد که ظرفیت 30 آمپر دارد.
- فیوزی با شماره Q، مخصوص کانکتور عیب یاب می باشد.
نقشه جعبه فیوز اصلی پراید
راهنمای جعبه فیوز خودرو پراید به صورت زیر است:
- فیوز A با جریان نامی 10 آمپر از مدار سیستم گاز و CNG محافظت می کند.
- فیوز B با جریان نامی 15 آمپر برای محافظت از برف پاک کن و شیشه شوی است.
- فیوز C با جریان 20 آمپر برای حفاظت از چراغ مه شکن می باشد.
- فیوز D با جریان 40 آمپر برای حفاظت از فن خنک کننده موتور می باشد.
- فیوز E با جریان 20 آمپر مخصوص پنکه خنک کننده، دمنده هوا و تهویه هوا است. فیوز E با جریان 15 آمپر مخصوص حفاظت از تهویه هوا و بخاری می باشد.
- فیوز F با جریان 30 آمپر از کلید شیشه برقی محافظت می کند.
- فیوز G با جریان 10 آمپر از آلترناتور در همه مدل های پراید و با جریان 5 آمپر از آلترناتور در پراید انژکتوری حفاظت می کند.
در بررسی جعبه فیوز خودرو پراید مشاهده می شود که فیوز H با جریان 10 آمپر برای حفاظت از گیج ها و درجه ها است.
- فیوز I با جریان 15 آمپر برای حفاظت از گرم کن شیشه برقی می باشد.
- فیوز J با جریان 15 آمپر برای بوق ها و چراغ های استپ عقب می باشد و از آنها محافظت می کند.
- فیوز K با جریان 15 آمپر برای حفاظت از چراغ های هشدار خطر و ساعت می باشد.
- فیوز L با جریان 10 آمپر برای حفاظت از سیستم صوتی، چراغ های داخل و چراغ های صندوق عقب می باشد.
- فیوز M با جریان 15 آمپر برای حفاظت از چراغ های راهنمای جلو، چراغ های خطر، چراغ های نمره و چراغ های کوچک جلو می باشد. (آشنایی با جعبه فیوز خودرو پراید )
- فیوز N با جریان 10 آمپر برای حفاظت از مدارهای مرتبط و ورودی به کامپیوتر خودرو است.
- فیوز O با جریان 15 آمپر برای حفاظت از فندک، ساعت و آنتن طراحی شده است.
- فیوز P با جریان 30 آمپر برای حفاظت از قفل مرکزی است و فیوز Q برای حفاظت از کانکتور عیب یاب می باشد.
جعبه فیوز خودرو پراید صبا انژکتوری
با توجه به توضیحات ارائه شده می توان عیب یابی جعبه فیوز خودروی پراید انرژکتوری را انجام داد. تشخیص فیوز سوخته با توجه به نشانه های خرابی در خودرو، امکان پذیر است. به طور مثال اگر شیشه بالابر کار نمی کند و یا بالا و پایین شدن شیشه به درستی انجام نمی شود، می توان به سوختن فیوز مخصوص شیشه بالابر شک نمود. اگر در جاده نیاز به تعمیر داشتید حتما با یدک کش تماس بگیرید.
اگر توان تشخیص نوع فیوز سوخته خودرو را ندارید، حتماً از تکنسین های متخصص بخواهید که عیب یابی جعبه فیوز خودروی شما را انجام دهند و فیوزهای سوخته را تعویض کنند. این تکنسین ها با دیدن جعبه فیوز و توجه به نشانه های خرابی هر نوع فیوزی، سریعاً فیوز سوخته را شناسایی می کنند.
دلایل سوختن فیوزها در جعبه فیوز خودرو پراید
علل مختلفی سبب سوختن فیوزها می شوند. نوسانات مخرب در جریان برق موجب سوختن فیوزها می شود. شایع ترین دلایل خرابی فیوزهای این خودرو شامل موارد زیر می باشد:
- اتصال مستقیم و غیراصولی تجهیزات برقی به خودرو
- پیوست نادرست تجهیزات جانبی به خودرو
- نقص دینام و وجود اجزای غیراستاندارد و بی کیفیت در خودرو
- و …
تکنسین های حرفه ای و مجرب پس از تشخیص و تعویض فیوز سوخته، علت سوختن فیوز را بررسی می کنند تا با رفع مشکل، از بروز مجدد این مشکل جلوگیری کنند. لذا توصیه می شود که برای بررسی جعبه فیوز خودروی خود و تعویض فیوز سوخته، به تکنسین های مجرب مراجعه کنید.
نکات مهم در زمان عیب یابی جعبه فیوز خودرو پراید و تعویض فیوز
- خودرو باید خاموش باشد و هیچ یک از تجهیزات برقی خودرو روشن نباشند.
- فیوز سوخته باید با استفاده از انبرک به صورت ماهرانه خارج شود.
- برای تعویض فیوز باید از فیوزهای باکیفیت استفاده شود.
- برای تعویض فیوز حتماً باید از فیوزی با جریان اسمی فیوز سوختهشده استفاده شود.
- پس از تعویض فیوز باید از محکم بودن اتصالات اطمینان حاصل شود.
مطالب مفید : نحوه تعویض سیم کلاچ انواع خودرو پراید
قیمت جعبه فیوز پراید 131
نرخ جعبه فیوز هر یک از خودروها، متفاوت از دیگری است. از آنجاییکه قیمت ها به شدت نوسان دارد، در اینجا نرخ ثابتی را برای جعبه فیوز خودرو پراید اعلام نمی کنیم. اما اگر نیاز به نصب این مجموعه بر روی خودروی خود دارید، نگران قیمت آن نباشید. زیرا قیمت این قطعه پایین است و هزینه تعویض جعبه فیوز، آنچنان بالا و چالش برانگیز نمی باشد. حال که برای تعویض جعبه فیوز خودروی خود هزینه می کنید، حتماً علت سوختن فیوزها را بررسی کنید تا با رفع عیوب موجود، بتوان احتمال سوختگی فیوزها را به کمترین میزان ممکن رساند. همانطور که بیان شد فقط تکنسین های مجرب می توانند از عهده این کار بر بیایند و عیب یابی جعبه فیوز را به درستی انجام دهند.
جعبه فیوز پراید صبا 85
جعبه فیوز، قلب سیستم برق خودرو است و نقش حیاتی در محافظت از مدارهای الکتریکی خودرو ایفا میکند. در این مقاله، به بررسی جعبه فیوز پراید صبا 85 میپردازیم و اطلاعات مفیدی در مورد محل قرارگیری، اجزا، عملکرد و عیبیابی آن ارائه میدهیم.
جعبه فیوز پراید صبا 85 کجاست؟
جعبه فیوز پراید صبا 85 معمولاً در سمت چپ فرمان خودرو، زیر پوشش پلاستیکی قرار دارد. برای دسترسی به آن، کافی است پوشش پلاستیکی را باز کنید.
اجزای جعبه فیوز پراید صبا 85
جعبه فیوز شامل موارد زیر است:
- فیوزها: هر فیوز مسئول محافظت از یک مدار خاص در خودرو است. فیوزها در اندازهها و آمپرهای مختلف وجود دارند.
- رلهها: رلهها سوئیچهای الکترومکانیکی هستند که برای کنترل جریانهای بزرگتر استفاده میشوند.
- نقشه فیوز: این نقشه نشان میدهد که هر فیوز مربوط به کدام مدار است.
عملکرد جعبه فیوز
هنگامی که جریان برق در یک مدار بیش از حد مجاز شود، فیوز میسوزد و جریان برق را قطع میکند تا از آسیب دیدن سایر اجزای خودرو جلوگیری کند.
عیبیابی جعبه فیوز
اگر با مشکل برقی در خودرو خود مواجه شدید، یکی از اولین مواردی که باید بررسی کنید، جعبه فیوز است. برای عیبیابی جعبه فیوز، مراحل زیر را دنبال کنید:
- خودرو را خاموش کنید.
- پوشش جعبه فیوز را باز کنید.
- نقشه فیوز را بررسی کنید.
- فیوزهای سوخته را با استفاده از یک لامپ تست یا مولتیمتر شناسایی کنید.
- فیوز سوخته را با فیوز جدیدی با همان آمپر جایگزین کنید.
- پوشش جعبه فیوز را ببندید.
- خودرو را روشن کنید و عملکرد سیستم الکتریکی را بررسی کنید.
نظرات کاربران