2

ریپ زدن خودرو هنگام شتاب‌گیری

ریپ زدن خودرو هنگام شتاب‌گیری

ریپ زدن خودرو هنگام شتاب‌گیری ، مشکل شایعی است که خودروهای مختلفی به آن دچار می شوند. در این مقاله به بررسی این مشکل می پردازیم.

مشکل ریپ زدن ممکن است در حالت روشن یا خاموش بودن خودرو رخ دهد. گاهی خودروداران از این مشکل با اصطلاح دل زدن ماشین یاد می کنند. اگر خودروی شما با این مشکل مواجه شده است، حتماً آن را به یک تکنسین ماهر نشان دهید تا در صورت خرابی قطعه یا قطعاتی از خودرو، به تعمیر آنها اقدام کند.

البته این نکته را باید درنظر گرفت که ممکن است مشکل ریپ زدن در مواردی به سادگی حل شود. بنابراین اول یک بررسی کوچک از خودرو و مشکل بوجود آمده در آن با توجه به توضیحات ارائه شده در این مقاله انجام دهید و در صورتیکه قادر به رفع مشکل نبودید، حتماً خودرو را به تکنسین های مجرب نشان دهید.

علت ریپ زدن ماشین در دور موتور پایین

دلایل ریپ زدن خودرو هنگام شتاب‌گیری با دلایل ریپ زدن خودرو در دور موتور پایین فرق می کند. سوخت بی کیفیت، سوخت آبکاری شده، سوخت کثیف، ایراد در یکی از اجزای سیستم پیشرانش مثل سیستم انتقال قدرت و کلاچ، تنظیم نادرست سیستم احتراق، اختلال در سیستم تزریق سوخت، اختلال در سیستم ترمز و … از جمله دلایلی هستند که موجب ریپ زدن خودرو می شوند. با رفع عیوب موجود در قطعات و اجزای نامبرده شده و استفاده از سوخت باکیفیت می توان مشکل ریپ زدن ماشین در دور موتور پایین را به صورت صد درصد برطرف کرد.

علت ریپ زدن ماشین در سرعت بالا

دلایل ریپ زدن خودرو هنگام شتاب‌گیری و در سرعت بالا، سوختن پلاتین می باشد. اگر این قطعه از آلودگی زدوده شود و باز هم به رنگ تیره باشد، حتماً سوخته است. اگر دهانه پلاتین تنظیم نباشد، باید با فیلر این فاصله را تنظیم کرد. زمانی که در سرعت بالا در جاده با مشکل ریپ زدن مواجه می شوید، ممکن است وایره به خوبی وصل نباشد.

زمانی که دمای موتور بر روی درجه ایده آلی باشد ولی از اگزوز آبی خارج نشود، موتور به ریپ زدن می افتد و احتمالا سرسیلندر در این حالت ترک می خورد. در این شرایط، آب از سیستم خنک کننده به سایر قسمت ها رفته و در زمان خروج از اگزوز، ریپ می زند. در زمان روشن بودن ماشین در صورت خروج آب از داخل اگزوز، واشر سرسیلندر می سوزد و خودرو به ریپ زدن می افتد. با جدا نمودن سرسیلندر، بخش سوخته را باید با کاردک و تینر تمیز نمود و یک سرسیلندر نو نصب کرد و با استفاده از متریال لازم به فیکس کردن سرسیلندر اقدام کرد.

علت ریپ زدن ماشین در حالت گاز

همانند ریپ زدن خودرو هنگام شتاب‌گیری می توان دلایل متعددی را برای ریپ زدن در حالت گاز دادن ارائه نمود. در میان این موارد، خرابی شمع خودرو از رایج ترین دلایل ریپ زدن خودرو است. تنظیم نبودن دلکو و تنظیم نبودن زمان احتراق، عمدتاً موجب ریپ زدن ماشین در وضعیت گاز می شوند. با تنظیم و تعویض این قطعات می توان مشکل را کاملاً حل نمود.

مطالب مفید : رفع روغن سوزی بدون تعمیر موتور خودرو

علت ریپ زدن ماشین در سربالایی

مشکل ریپ زدن ماشین در سربالایی بیشتر برای ماشین ها بوجود می آید. نرسیدن بنزین به محفظه احتراق سبب می شود که خودرو در سربالایی دچار مشکل ریپ زدن شود. اگر قصد رفع این مشکل را دارید، باید رسوبات مدار را از بین برده و این بخش ها را تمیز کنید. تنظیم نبودن دلکو، دلیل دیگر این مشکل است که از سوی تعمیرکاران به خوبی تشخیص داده می شود.

علت ریپ دن ماشین در دنده 1

ریپ زدن خودرو هنگام شتاب‌گیری و وضعیت دنده 1، باید از سوی تکنسین ها به درستی عیب یابی شوند. اولین قطعه ای که باید بررسی شود، سیستم برق رسانی می باشد. با رفع اختلالات موجود در سیستم برق رسانی، مشکل ریپ زدن در دنده 1 در اغلب مواقع رفع می شود. در صورتیکه در سیستم برق رسانی مشکلی وجود نداشت باید به بررسی سایر موارد مانند شمع ها، کوئل ها، وایرها، شمع ها، فیلتر شمع و … اقدام نمود تا قطعه معیوب را که موجب ریپ زدن در دنده 1 می شوند را شناسایی نمود.

ریپ زدن خودرو هنگام شتاب‌گیری

ریپ زدن خودرو

علت ریپ زدن ماشین در دنده 2

ریپ زدن خودرو هنگام شتاب‌گیری با ریپ زدن خودرو در سایر شرایط، دلایل متفاوتی دارد. به احتمال زیاد ریپ زدن ماشین در دنده دو بعد از روشن شدن، مربوط به سیستم برق می باشد. در این شرایط، احتمالاً ایراد از شمع وایر و کوئل می باشد.

زمانی که خودرو روشن می شود و در دنده 2 به اندازه کافی سوخت به سیلندر نرسد، سیلندر در عملکرد خود دچار مشکل می شود و موتور در چنین شرایطی به لرزش می افتد و این مسئله موجب ریپ زدن خودرو می شود. هنگامی که خودرو روشن می شود و به حرکت می افتد و دنده ماشین روی دو قرار دارد، ماشین ریپ می زند. در چنین شرایطی، بنزین و هوا در نسبت های ایده آلی نیستند. عمده دلایل بروز این مشکل در حالتی که خودرو در دنده 2 است شامل نقص پمپ بنزین، خرابی سوزن انژکتور، کثیفی دریچه گاز و سنسور ورودی هوا و ترکیب شدن بنزین و آب است.

علت ریپ زدن ماشین در حین حرکت

ریپ زدن خودرو هنگام شتاب‌گیری باید به موقع عیب یابی شود. اما مشکل ریپ زدن خودرو ممکن است در شرایط دیگری رخ دهد. به طور مثال زمانی که خودرو در حین حرکت عادی است، مشکل ریپ زدن ممکن است رخ دهد.

مسدود شدن خروجی با دود، نقص مدار جرقه، نقص شمع ها، نبود بنزین، مخلوط شدن آب و بنزین، انسداد لوله ها در مسیر انتقال بنزین به طرف موتور و … از جمله دلایلی هستند که موجب ریپ زدن در زمان حرکت می شود.

علت ریپ زدن ماشین اتومات

در بررسی موضوع ریپ زدن خودرو هنگام شتاب‌گیری ، به دلایل ریپ زدن ماشین اتومات هم می پردازیم. ریپ زدن در ماشین های اتومات، بسیار چالش برانگیز است. انژکتورهای سوخت در صورت کثیفی موجب ریپ زدن می شوند. بنابراین اگر این قطعه را تمیز کرد، مشکل ریپ زدن حل می شود.

همچنین ممکن است هواکش ماشین اتومات مسدود شده باشد و یا به علت فرسودگی شمع های خودرو، مشکل ریپ زدن ماشین اتومات بوجود بیاید. سیلندرهای معیوب و فیلتر هوای کثیف، سبب ریپ زدن ماشین می شوند.

علت ریپ زدن ماشین اتومات

علت ریپ زدن ماشین اتومات

علت ریپ زدن ماشین در حالت گاز CNG

تکنسین ها با یک دید سریع می توانند علت ریپ زدن خودرو هنگام شتاب‌گیری و دیگر مواقع را شناسایی کنند. در خودروهای دوگانه سوز در زمان قرارگیری بر روی حالت گاز CNG، ممکن است مشکل ریپ زدن رخ دهد و راننده برای هدایت خودرو با چالش مواجه شود.

ریپ زدن خودرو در این شرایط مربوط به یکی از دلایل کثیفی صافی بنزین، نقص شمع و وایر، تنظیمات نادرست فیلر شمع، نقص انرژکتورهای گاز خودرو و … می باشد. بنابراین اگر این قطعات بررسی شوند، علت مشکل شناسایی می شود.

مطالب مفید : زمان تعویض روغن گیربکس خودرو

ریپ زدن خودرو هنگام شتاب گیری کاربراتور

ریپ زدن خودرو هنگام شتاب‌گیری، مخصوصاً در خودروهایی که کاربراتور دارند، معمولاً به مشکلات مربوط به سوخت‌رسانی، هواگیری، جرقه و تنظیمات کاربراتور برمی‌گردد. برای شفاف شدن، دلایل اصلی را مرحله به مرحله توضیح می‌دهم:

۱. اختلال در سوخت‌رسانی

  • رسوب در کاربراتور: ذرات کثیفی یا زنگ زدگی داخل کاربراتور می‌تواند باعث اختلال در جریان بنزین شود.
  • سوخت ناکافی: اگر بنزین به‌درستی به محفظه شناور نرسد، خودرو هنگام فشار دادن پدال گاز دچار ریپ می‌شود.
  • فیلتر بنزین کثیف: مانع جریان صحیح سوخت می‌شود.

۲. مشکل در هواگیری و خلاء

  • هواگیری نادرست کاربراتور: اگر نسبت هوا به سوخت مناسب نباشد، اختلال در احتراق رخ می‌دهد.
  • نشت در مسیر هوا: ترک یا شل بودن واشر منیفولد هوا باعث ورود هوای اضافی و ریپ زدن می‌شود.

۳. مشکل در سیستم جرقه

  • شمع‌ ها: شمع‌های کهنه یا نامناسب باعث احتراق ناقص می‌شوند.
  • سیم شمع و دلکو: اگر برق کافی به شمع نرسد، ریپ هنگام شتاب رخ می‌دهد.

۴. تنظیمات کاربراتور

  • مخلوط هوا و سوخت: نسبت نامناسب باعث ریپ زدن در شتاب‌گیری می‌شود. معمولاً لازم است پیچ تنظیم سرعت و پیچ مخلوط تنظیم شود.
  • شناور کاربراتور: ارتفاع نادرست شناور باعث کم یا زیاد شدن سوخت می‌شود.

۵. سایر عوامل

  • انسداد اگزوز: خروج دود مختل شود، خودرو ریپ می‌زند.
  • شیلنگ‌های بنزین و هوا: ترک یا شکستگی در مسیر می‌تواند عامل ریپ باشد.
ریپ زدن خودرو هنگام شتاب گیری 206 ، پژو 405 ، سمند

ریپ زدن خودرو هنگام شتاب گیری 206 ، پژو 405 ، سمند

راهکار سریع:

  • شمع‌ها و فیلتر بنزین را بررسی و در صورت نیاز تعویض کنید.
  • مسیر هوا و سوخت را از نشت و انسداد چک کنید.
  • کاربراتور را تمیز و تنظیم مجدد کنید (می‌توان از اسپری تمیزکننده کاربراتور استفاده کرد).

ریپ زدن خودرو هنگام شتاب گیری 206 ، پژو 405 ، سمند

ریپ زدن پژو ۲۰۶ هنگام شتاب‌گیری معمولاً به مشکلات سیستم سوخت‌رسانی، جرقه، سنسورها و هواگیری مربوط است. با توجه به اینکه پژو ۲۰۶ کاربراتوری نیست و انژکتوری است، دلایل کمی متفاوت هستند:

۱. مشکل در سیستم سوخت‌رسانی

  • انژکتورها کثیف یا نیمه‌مسدود: باعث می‌شود سوخت کافی به سیلندر نرسد و خودرو ریپ بزند.
  • فیلتر بنزین کثیف: جریان سوخت کم می‌شود، مخصوصاً هنگام شتاب‌گیری.
  • پمپ بنزین ضعیف: فشار سوخت پایین باعث ریپ در دورهای بالا می‌شود.

۲. مشکل در سیستم جرقه

  • شمع‌ ها و وایر ها: شمع‌های فرسوده یا وایرهای خراب، جرقه ضعیف ایجاد می‌کنند.
  • کوئل خودرو: ضعیف شدن کوئل باعث ریپ زدن در شتاب‌گیری می‌شود.

۳. مشکل در هوا و مکش

  • سنسور MAF (سنسور جریان هوای ورودی): اگر کثیف یا خراب باشد، ECU سوخت را اشتباه محاسبه می‌کند.
  • سنسور TPS (سنسور دریچه گاز): ارسال سیگنال غلط باعث اختلال در تزریق سوخت هنگام شتاب می‌شود.
  • دریچه گاز یا مسیر هوا کثیف: اختلال در هواگیری باعث ریپ زدن می‌شود.

۴. مشکل در اگزوز یا کاتالیزور

انسداد کاتالیزور یا اگزوز: فشار برگشتی بالا باعث ریپ زدن در دورهای بالا می‌شود.

۵. مشکل نرم‌افزاری یا ECU

آپدیت نبودن یا اختلال در ECU: باعث محاسبه نادرست سوخت و هوا و ریپ هنگام شتاب می‌شود.

راهکار سریع برای ۲۰۶:

  • شمع‌ها و وایرها را بررسی و در صورت نیاز تعویض کنید.
  • فیلتر بنزین و مسیر انژکتورها را تمیز کنید.
  • سنسورهای هوا و دریچه گاز را چک و تمیز کنید.
  • کاتالیزور و اگزوز را بررسی کنید.
  • در صورت ادامه مشکل، تست ECU و دیاگ بزنید.

رفع مشکل ریپ زدن خودرو هنگام شتاب‌گیری

ریپ زدن ماشین در زمان شتاب گیری ممکن است به دلیل کاهش فشار ریل سوخت باشد که این مشکل به دلایلی از قبیل پمپ بنزین، رگلاتور، فیلتر سوخت، شمع ها، سنسورهای دورشمار و اکسیژن، وایرهای غیرایده آل، سولفاته شدن فیوز پمپ و … رخ می دهد.

تکنسین برای رفع مشکل به بررسی تک تک موارد اقدام نموده و قطعات قابل تعمیر را تعمیر و قطعات نیاز به تعویض را عوض می کند. مشکل ریپ زدن خودرو ممکن است در صورت عدم تعمیر به موقع، موجب ایجاد مشکلات دیگری در خودرو شود.

اقدامات لازم در زمان ریپ زدن خودرو هنگام شتاب‌گیری

اگر به تکنسین دسترسی نداشتید و چاره ای به جز بررسی مشکل توسط خودتان نداشتید، باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • منیفولد را تست کرده و اطمینان کنید که به درستی کار می کند و هیچ مشکلی ندارد.
  • سپس سوپاپ های ماشین را تست کنید و از سلامت آنها مطمئن شوید.
  • وایر شمع ها و انژکتورهای ماشین را بررسی کنید و در صورت کثیفی، به تمیز کردن آنها اقدام کنید.
  • عملکرد سنسور اکسیژن را به دقت چک کنید و در صورت خرابی، به تعویض سنسور اقدام کنید.
رفع مشکل ریپ زدن خودرو هنگام شتاب‌گیری

رفع مشکل ریپ زدن خودرو هنگام شتاب‌گیری

ریپ زدن ماشین در باران

پس از آشنایی با دلایل ریپ زدن خودرو هنگام شتاب‌گیری ، با دلایل ریپ زدن ماشین در شرایط بارانی آشنا می شویم. رطوبت موجود در درپوش دلکو سبب می شود که سیستم احتراق دچار مشکل شود و ماشین با مشکل ریپ زدن مواجه شود. تمیزی درپوش دلکو سبب می شود که سیستم احتراق به درستی عمل کند و ماشین به خوبی و بدون دل زدن، حرکت کند.

مطالب مفید : علائم خرابی استپر موتور خودرو چیست ؟

سخن پایانی

با عمده دلایل ریپ زدن ماشین در شرایط مختلف آشنا شدیم و به صورت خلاصه متوجه شدیم که برای رفع هر مشکل باید چگونه اقدام کنیم. ریپ زدن خودرو هنگام شتاب‌گیری ، گاز گرفتن، دنده یک، دنده دو و … باید جدی گرفته شود.

رانندگان خودرو از این مشکل با اصطلاحات مختلفی مانند سکته کردن، کپ کردن، دل زدن و … نام می برند. دلایل دل زدن خودرو در هر حالت با حالت دیگر، متفاوت است. لذا عیب یابی مشکل، اقدامی تخصصی است و از عهده افراد عادی برنمی آید و حتماً به تخصص و تجربه تکنسین ها نیاز دارد. گاهی این مشکل را می توان با هزینه کمی رفع نمود. اما گاهی برای حل مشکل باید بیشتر هزینه کرد و یک یا چندین قطعه را تعویض نمود. برای رفع مشکل، حتماً به تعمیرگاه های حرفه ای مراجعه کنید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. مشه رامین یگانه گفت:

    ممنون از اطلاعاتی که میدین
    واقعا مفید همه حرفاتون
    خدا قوت خسته نباشید

    1. amin گفت:

      خواهش میکنم تیم ما در حال جمع آوری اطلاعات مفید هستند ، لطفا مقاله های ما رو دنبال کنید