آیا می دانستید که اضافه کردن بیش از حد ضد یخ به سیستم خنک کننده خودرو، به جای کمک، می تواند به موتور و قطعات آن آسیب برساند؟ برخلاف تصور رایج، ضد یخ یک ماده جادویی نیست که هر چه بیشتر استفاده شود، بهتر عمل کند. در واقع، غلظت بالای ضد یخ می تواند مشکلات جدی را برای خودروی شما به وجود آورد. در ادامه، به بررسی کامل این مشکلات و همچنین نکات مهم در استفاده از ضد یخ خواهیم پرداخت.
وظایف ضد یخ خودرو چیست؟
وظایف اصلی ضد یخ خودرو عبارتند از:
- جلوگیری از یخ زدگی: با جلوگیری از یخ زدگی مایع خنک کننده در رادیاتور و موتور در دماهای سرد، از ترک خوردگی قطعاتی مانند سرسیلندر محافظت می کند.
- خنک کردن موتور: به همراه آب، گرمای تولید شده توسط موتور را جذب و به رادیاتور منتقل می کند تا از طریق سیستم خنک کننده دفع شود.
- جلوگیری از جوش آوردن: با افزایش نقطه جوش مایع خنک کننده، از جوش آوردن در دماهای کاری بالا جلوگیری می کند و کارکرد پایدار تری فراهم می نماید و مشکلات عوارض زیاد ریختن ضد یخ را ندارید.
- محافظت در برابر خوردگی و رسوب: افزودنی های ضد یخ از زنگ زدگی، خوردگی و رسوب گذاری در موتور، رادیاتور و واتر پمپ جلوگیری می کنند و عمر سیستم خنک کننده را افزایش می دهند.
عوارض زیاد ریختن ضد یخ
نسبت ضد یخ و آب موتور چقدر است؟
معمولا” نسبت ترکیب ضد یخ و آب موتور به صورت ۵۰/۵۰ است تا از عوارض زیاد ریختن ضد یخ جلوگیری شود. یعنی باید نیمی از مایع خنک کننده از ضد یخ و نیمی دیگر از آب مقطر باشد. این نسبت برای عملکرد مطلوب در اکثر شرایط کارکرد خودرو مناسب است، اما در برخی موقعیت ها و بنا بر دستور مصرف سازنده یا شرایط آب و هوایی می تواند کمی تغییر کند. برای مناطق خیلی سرد ممکن است نسبت به ۵۰/۵۰ تغییر داده و از ترکیب ۶۰/۴۰ (۶۰ درصد ضد یخ) استفاده شود تا حفاظت در دماهای پایین، انجام گیرد. نکته مهم این است که هرگز از ضد یخ خالص و بدون اختلاط با آب استفاده نکنید، زیرا این کار می تواند باعث آسیب به موتور، رسوب و کاهش کارایی سیستم خنک کننده شود.
عوارض زیاد ریختن ضد یخ چیست؟
عوارض استفاده بیش از حد از ضد یخ و غلیظ شدن آن به شرح زیر می باشد:
- کاهش کارایی سیستم خنک کننده: یکی از عوارض زیاد ریختن ضد یخ این است که ضد یخ خالص توانایی انتقال حرارت کمتری نسبت به آب دارد. غلظت بالای ضد یخ می تواند انتقال گرما را به درستی انجام ندهد و باعث افزایش دمای موتور شود که احتمال جوش و آسیب به واشر سرسیلندر را افزایش می دهد.
- خوردگی و آسیب به قطعات: برخلاف تصور، غلظت زیاد و عوارض زیاد ریختن ضد یخ می تواند به خوردگی قطعات آلومینیومی موتور، رادیاتور و واتر پمپ منجر شود و عمر مفید آنها را کاهش دهد.
- تشکیل رسوبات: غلظت زیاد می تواند رسوبات ژل مانندی در سیستم خنک کننده ایجاد کند. این رسوبات مسیرهای عبور مایع را مسدود کرده و کارایی سیستم را به طور جدی کاهش می دهد.
- آسیب به پمپ آب: افزایش ویسکوزیته مایع به دلیل غلظت بالای ضد یخ، فشار بیشتری به پمپ آب وارد می کند و ممکن است به خرابی زودهنگام آن منجر شود که از عوارض زیاد ریختن ضد یخ است.
- افزایش هزینه ها: مصرف بی رویه ضد یخ هم هزینه خرید اضافی را در پی دارد و هم با آسیب به قطعات، هزینه های تعمیر و نگهداری را بالا می برد.
عوارض زیاد ریختن ضد یخ
آیا ضد یخ نیاز به تعویض دارد؟
ضد یخ ماشین هم مثل روغن موتور تاریخ انقضا دارد و باید به موقع عوض شود. با گذشت زمان، مواد شیمیایی ضد خوردگی درون ضد یخ که از قطعات فلزی موتور محافظت می کنند، ضعیف می شوند و دیگر نمی توانند به خوبی کار خود را انجام دهند. به همین دلیل، معمولا” توصیه می شود که هر ۲ تا ۵ سال یا هر ۸۰ تا ۱۶۰ هزار کیلومتر، ضد یخ خودرو را تعویض کنید. اگر ضد یخ قدیمی و فاسد در سیستم باقی بماند، ممکن است باعث زنگ زدگی و خوردگی قطعات حساس مثل رادیاتور و واتر پمپ شود و در نهایت به موتور آسیب جدی برساند.
اگر ضد یخ غلیظ باشد چه می شود؟
اگر ضد یخ بیش از حد غلیظ باشد یا با نسبت آب نادرست استفاده شود، به جای حفاظت، کارایی سیستم خنک کننده را به شدت کاهش می دهد. در چنین حالتی، توانایی انتقال حرارت به دلیل افزایش محتوای جامدات و رسوب ناشی از نمک ها کم می شود، و موتور همواره در معرض خطر جوش آوردن یا دمای بیش از حد قرار می گیرد. همچنین غلظت بالا می تواند منجر به خوردگی قطعات داخلی، فرسایش واتر پمپ و انسداد لوله های سیستم شود و در نتیجه فشار کارکرد افزایش یافته، عملکرد ترموستات مختل شده، و در نهایت خرابی های گسترده تر در سیستم خنک کننده بروز کند.
اگر ماشین ضد یخ نداشته باشد چه می شود؟
علاوه بر عوارض زیاد ریختن ضد یخ که بیان کردیم، اگر ضد یخ نباشد یا فقط، داخل سیستم خنک کننده آب بریزید، ریسک های جدی وجود دارد:
- در زمستان : آب یخ می زند و همچنین ممکن است رادیاتور، بلوک و سرسیلندر ترک بخورند و تعمیرات آنها گران شود. اگر نیاز به تعمیرات با هزینه معقول و به صرفه هستید می توانید با امداد خودرو آوج تماس حاصل فرمایید تا در کنار خدمات عالی، قیمت مناسبی پرداخت نمایید.
- در تابستان : آب خالص جوش می آید چون نقطه جوش پایین تر است. احتمال آسیب واشر سرسیلندر و موتور بالا می رود.
- خوردگی و زنگ زدگی: آب خالی بدون محافظ، به مرور زنگ زدگی و خوردگی قطعات را افزایش می دهد.
نکات مهم در مورد ضد یخ خودرو چیست؟
در این بخش نکات مهم درباره ضد یخ خودرو و عوارض زیاد ریختن ضد یخ را با ساختار بهتری ارائه می کنیم:
- نسبت ترکیب را رعایت کنید: همواره به دستورالعمل سازنده خودرو یا راهنمای مکانیک سیار توجه کنید و نسبت 50 به 50 ضد یخ و آب مقطر را رعایت نمایید.
- از آب مقطر استفاده کنید: هرگز آب لوله کشی برای ترکیب با ضد یخ به کار نبرید. مواد معدنی موجود در آب شهری باعث رسوب و آسیب به سیستم خنک کننده می شوند.
- سطح و کیفیت ضد یخ را به طور منظم بررسی کنید: به طور دوره ای سطح ضد یخ را چک کنید و در صورت نیاز طبق توصیه سازنده، آن را تعویض نمایید.
عوارض زیاد ریختن ضد یخ
نتیجه گیری درباره عوارض زیاد ریختن ضد یخ
ضد یخ از ملزومات مهم سیستم خنک کنندگی خودرو است و نقش اصلی در جلوگیری از یخ زدن، جوش آوردن و خوردگی قطعات موتور دارد. با این حال، رعایت نسبت درست ترکیب با آب مقطر اهمیت زیادی دارد. هرگز بیش از حد ضد یخ به سیستم اضافه نکنید یا آب را به صورت نامناسبی استفاده نکنید، زیرا غلظت بیش از حد می تواند منجر به رسوب، کاهش توان حرارتی و آسیب به پمپ و رادیاتور شود. برای حفظ عملکرد و طول عمر موتور، از ضد یخ با کیفیت مناسب برای مدل خودرو استفاده کنید و همواره به نسبت پیشنهادی سازنده ماشین و همچنین مشاوره تعمیرگاه ماشین های خارجی در تهران پایبند باشید تا از حفاظت مطلوبی برخوردار شده و از هزینه های تعمیرات غیرضروری تعمیرگاه جلوگیری کنید.
نظرات کاربران