رنو کپچر (Renault Captur) متولد سال ۲۰۱۳ یک کراساوور کامپکت شهری است که توسط شرکت فرانسوی رنو بر پایه پلتفرم B توسعه یافته است. این خودرو به سرعت در اروپا به یکی از مدلهای پرفروش تبدیل شد و توانست ترکیبی موفق از طراحی جذاب، ابعاد جمعوجور برای ترافیکهای شهری و مصرف سوخت بهینه را ارائه دهد.
نسل اول این خودرو که در بازارهای مختلف از جمله ایران عرضه شد، به دلیل بدنه دو رنگ و مشخصات فنی کارآمد، جایگاه ویژهای در میان رقبای خود پیدا کرد. کپچر با کسب پنج ستاره ایمنی از Euro NCAP در سال ۲۰۱۳ ایمنی بالایی را برای سرنشینان به ارمغان میآورد و آن را به گزینهای مطمئن برای خانوادهها تبدیل میکند.
مشخصات فنی خودرو رنو کپچر
رنو کپچر عرضه شده در بازار ایران زیر پوست خود موتوری کوچک اما مدرن را جای داده است. این موتور علیرغم حجم پایین، با کمک فناوری توربوشارژ، عملکردی فراتر از انتظار را به نمایش میگذارد و در عین حال، مصرف سوخت را در سطح بسیار بهینهای حفظ میکند.
مشخصات فنی | جزئیات |
موتور | ۴ سیلندر خطی با توروبو شارژ (TCE 120) |
حجم موتور | ۱۱۹۷ سیسی |
حداکثر قدرت | ۱۲۰ اسب بخار در ۴۹۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | ۱۹۰ نیوتنمتر در ۲۰۰۰ دور در دقیقه |
جعبه دنده | ۶ سرعته خودکار دو کلاچه |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۱۰.۹ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۹۲ کیلومتر بر ساعت |
وزن خالص | ۱۱۸۰ کیلوگرم |
این مشخصات رنو کپچر را در دسته خودروهای چابک شهری قرار میدهد که برای تردد روزمره و سبقتگیریهای معقول، توان کافی را در اختیار راننده قرار میدهد. گیربکس ۶ سرعته دو کلاچه، تعویضهای نرم و سریعی دارد که هماهنگی مناسبی با موتور توربوشارژ ایجاد میکند. با وجود قدرت مناسب، یکی از ویژگیهای برجسته این خودرو، مصرف سوخت اقتصادی آن است.
مشخصات فنی و ظاهری رنو کپچر
ابعاد و مصرف سوخت رنو کپچر (Renault Captur)
رنو کپچر با ابعاد متناسب خود کراساوور جمعوجور واقعی است که به خوبی از پس ترافیک و کمبود فضای پارک در شهرهای بزرگ برمیآید. این ابعاد در کنار مصرف سوخت پایین، هزینه نگهداری روزانه را به شکل چشمگیری کاهش میدهد.
سیستم تعلیق این خودرو در جلو از نوع مکفرسون و در عقب از نوع محور میله پیچشی است که سواری نرم و پایداری مناسبی را در سرعتهای شهری فراهم میکند. همچنین وجود سیستم Eco Mode به راننده کمک میکند تا با مدیریت بهینه شتاب، گشتاور و عملکرد تهویه مطبوع، مصرف سوخت را بیش از پیش کاهش دهد.
ابعاد و مصرف سوخت | مقدار |
طول | ۴۱۲۲ میلیمتر |
عرض | ۱۷۷۸ میلیمتر |
ارتفاع | ۱۵۶۶ میلیمتر |
فاصله بین دو محور | ۲۶۰۶ میلیمتر |
مصرف سوخت ترکیبی | ۵.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو ۵ |
طراحی ظاهری نوین رنو کپچر (Renault Captur)
رنو کپچر حاصل استراتژی طراحی جدید رنو تحت هدایت لارنس ون دن آکر است که بر سیال بودن خطوط و چهرهای پویا تأکید دارد. این خودرو با ظاهری غیرتهاجمی و کاربرپسند، به خصوص برای نسل جوان و خانوادههای کوچک بسیار جذاب است.
نمای جلو
در نمای جلوی کپچر چراغهای بزرگ با طراحی کشیده خودنمایی میکنند که امتداد آنها به لوگوی کرومی بزرگ رنو در مرکز جلوپنجره میرسد. این هماهنگی ظاهری چهرهای اسپرت و جسورانه به خودرو میبخشد. استفاده از خطوط عضلانی در سپر جلو، حس پویایی کراساوور بودن را تقویت میکند.
نمای جانبی و عقب
شاید جذابترین ویژگی ظاهری رنو کپچر، بدنه دو رنگ آن باشد که سقف خودرو را از بدنه جدا کرده و ظاهری خاص و مدرن به آن میبخشد. این ویژگی امکان شخصیسازی بیشتری را برای خریداران فراهم میکند. خطوط جانبی سیال و شناور، به همراه رینگهای آلومینیومی بزرگ، ظاهری عضلانی و تنومند را القا مینمایند. در نمای عقب، چراغهایی کوچک اما عریض برای ایجاد حسی اسپرتتر استفاده شدهاند. نام CAPTUR به صورت حک شده زیر یک نوار کرومی در مرکز درب عقب قرار دارد که تکمیلکننده ظاهر مدرن و جذاب این کراساوور فرانسوی است.
طراحی داخلی و امکانات رفاهی و کاربردی رنو کپچر (Renault Captur)
داخل ماشین رنو کپچر
طراحان رنو برای حفظ هماهنگی، از الگوی دورنگ در طراحی کابین نیز بهره بردهاند. این موضوع در کنار خطوط منحنی داشبورد و کنسول میانی خلاقانه، فضای داخلی کپچر را جذاب و فانتزی جلوه میدهد.
کابین و فضاسازی
کپچر با وجود ابعاد جمعوجور بیرونی، کابینی جادار و ارگونومیک را برای سرنشینان جلو فراهم میکند. صندلیهای جلو طراحی راحتی دارند. اگرچه فضای پای سرنشینان عقب برای افراد قدبلند محدود است، اما قابلیت تنظیم طولی صندلیهای عقب یک مزیت کاربردی محسوب میشود که به راننده اجازه میدهد حجم صندوق عقب را بین ۳۷۷ تا ۴۵۵ لیتر تغییر دهد. یکی از ویژگیهای منحصربهفرد استفاده از روکشهای زیپدار قابل تعویض و شستشو برای صندلیها است که نگهداری از کابین را بسیار آسان میکند.
تجهیزات و آپشنها
رنو کپچر از نظر تجهیزات رفاهی، امکانات مناسبی را برای یک کراساوور شهری ارائه میدهد:
- نمایشگر لمسی ۷ اینچی برای مدیریت سیستم چندرسانهای و ناوبری
- سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
- داشبورد کشویی ۱۲ لیتری با روشنایی LED برای دسترسی آسان راننده و سرنشین
- کارت هوشمند رنو برای ورود و استارت بدون کلید
- فرمان چرمی با قابلیت تنظیم ارتفاع و تلسکوپی
- گرمکن آینههای جانبی برقی
ایمنی رنو کپچر
ایمنی یکی از نقاط قوت اصلی رنو کپچر به شمار میآید. این خودرو موفق شده است در تستهای سال ۲۰۱۳ موسسه Euro NCAP پنج ستاره کامل ایمنی را کسب کند که نشاندهنده استحکام ساختاری و تجهیزات ایمنی پیشرفته آن است.
تجهیزات ایمنی
کپچر با طیف کاملی از سیستمهای کمکی و حفاظتی مجهز شده است:
- ۴ کیسه هوا (راننده، سرنشین جلو و جانبی)
- سیستم ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
- برنامه پایداری الکترونیکی (ESP)
- سیستم ترمز کمکی در مواقع اضطراری (EBA)
- سیستم کمکی حرکت در سربالایی (HSA)
- کروز کنترل و سیستم محدودکننده سرعت
- سنسور پارک عقب و دوربین دندهعقب
- قلابهای ISOFIX برای نصب صندلی کودک
مجموعه این امکانات، سواری کپچر را در شرایط مختلف پایدار و ایمن میکند و به راننده اطمینان خاطر میدهد.
مشخصات فنی و ظاهری رنو کپچر
مقایسه رنو کپچر (Renault Captur) با رقبا و جایگاه در بازار
رنو کپچر در بازار کراساوورهای کامپکت، با رقبای قدرتمندی مانند پژو ۲۰۰۸، سیتروئن C3 و سانگیانگ تیوولی رقابت میکند. تمایز اصلی کپچر در مقابل این خودروها در مصرف سوخت بهینه، کیفیت مونتاژ مناسبتر، طراحی داخلی فانتزی و کاربردی و ایمنی ۵ ستاره Euro NCAP خلاصه میشود.
در حالی که پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن C3 با موتورهای ۱.۶ لیتری توربو شتاب اولیه قویتری ارائه میدهند، کپچر با موتور ۱.۲ لیتری خود و با وجود تأخیر جزئی در شروع حرکت (توربو لگ)، در درازمدت هزینههای نگهداری کمتر و استهلاک پایینتری دارد.
همچنین در مقایسه با سانگیانگ تیوولی، کپچر با وجود موتور توربوشارژ، عملکرد فنی هماهنگتر و ایمنی بالاتری را به نمایش میگذارد. به طور کلی رنو کپچر انتخابی ایدهآل برای کسانی است که به دنبال یک مینی کراساوور زیبا، اقتصادی، ایمن و با کیفیت ساخت قابل قبول برای استفاده روزمره شهری هستند.
نظرات کاربران