0

مشخصات ظاهری و فنی ماشین پاژن

ماشین پاژن

پاژن محصول شرکت مرتب خودرو، یکی از اصیل‌ترین و محبوب‌ترین خودروهای آفرودی در بازار ایران است که ریشه در پلتفرم مشهور لندرور دیفندر دارد. این خودرو بیش از یک وسیله نقلیه بوده و همراهی با ابهت برای فتح جاده‌های صعب‌العبور و بیراهه‌ها است.

پاژن توانسته است در طول سالیان متمادی، جایگاه خود را در میان علاقه‌مندان به ماجراجویی تثبیت کند. اگر به دنبال یک آفرودر قلدر و بادوام هستید که تحت هر شرایطی کم نیاورد، بررسی مشخصات فنی پاژن برای شما ضروری است. این خودرو با ظاهر مکعبی و مستحکم خود، اصالت یک شاسی‌بلند کلاسیک را به رخ می‌کشد.

در زیر کاپوت این غول وطنی، نسخه‌های مختلفی از جمله مدل‌های ۴ سیلندر (مگا موتور) و قوی‌تر ۶ سیلندر (V6) قرار گرفته‌اند که همگی با هدف ارائه حداکثر گشتاور در دور پایین برای مسیرهای ناهموار طراحی شده‌اند. از سیستم دو دیفرانسیل واقعی و دنده سنگین (Low Range) گرفته تا ارتفاع مناسب از سطح زمین، هر جزئی از پاژن گواهی بر توانایی‌های آفرود بی‌نظیر آن است. با ما همراه باشید تا نگاهی دقیق به این ماشین پاژن و قابلیت‌های فنی و ظاهری آن بیندازیم.

مشخصات ظاهری خودرو پاژن

پاژن از نظر ظاهری اصالت و روحیه لندرور دیفندر را حفظ کرده است.

  • طراحی کلی: ظاهری جعبه‌ای، خشن و زمخت دارد که کاملاً هدف‌گذاری آفرودی آن را نشان می‌دهد. بدنه‌ آن کمترین انحنا و بیشترین زاویه‌های تخت را دارد تا در مسیرهای دشوار، تشخیص زوایا و ابعاد خودرو ساده‌تر باشد.
  • ابعاد و پایداری: با طولی حدود ۴۴۰۰ میلی‌متر، عرض ۱۷۰۰ میلی‌متر و ارتفاع نزدیک به ۱۹۵۰ میلی‌متر، غول جاده‌ای تمام‌عیار محسوب می‌شود. فاصله محوری حدود ۲۷۳۰ میلی‌متر، پایداری خوبی در حرکت‌های آفرودی به آن می‌بخشد.
  • ارتفاع از سطح زمین: یکی از نقاط قوت پاژن، ارتفاع ۲۳ سانتی‌متری از زمین است که قابلیت عبور از موانع سنگی، گودال‌ها و پستی و بلندی‌های عمیق را بدون نگرانی از آسیب دیدن زیربندی، فراهم می‌کند.
  • ظرفیت: در نسخه‌های مختلف از شاسی‌بلند ۵ نفره تا مدل‌های وانت دوکابین عرضه شده که نشان‌دهنده توانایی بالای آن در حمل سرنشین (تا ۹ نفر در برخی نسخه‌ها) و بار (تا ۱۰۰۰ کیلوگرم در نسخه‌های وانت) است.
ماشین پاژن

ماشین پاژن

مشخصات فنی خودرو پاژن

در زیر پوست خشن پاژن مجموعه‌ای از اجزای فنی قدرتمند برای دوام در شرایط سخت جا خوش کرده است.

مشخصه مقدار / توضیح
نوع موتور 4 سیلندر خطی، 8 سوپاپ
حجم موتور 2,700 سی‌سی (2.7 لیتر)
مدل موتور 4G64 (میتسوبیشی)
حداکثر قدرت 125 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 190 نیوتن‌متر در 3500 دور در دقیقه
نوع سوخت بنزین
استاندارد آلایندگی یورو 2
سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری
گیربکس 5 دنده دستی
انتقال قدرت 4WD (چهارچرخ متحرک قابل انتخاب)
سیستم تعلیق جلو فنر تخت با کمک‌فنر تلسکوپی
سیستم تعلیق عقب محور صلب با فنر تخت
سیستم ترمز جلو دیسکی
سیستم ترمز عقب کاسه‌ای

پیشرانه و عملکرد

پاژن در طول سال‌های تولید با موتورهای متفاوتی عرضه شد که قوی‌ترین و محبوب‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  1. نسخه‌های ۴ سیلندر (موتورهای اولیه تا پاژن پاترولی/مگاموتور)
    • حجم موتور: معمولاً حدود ۲۶۷۱ سی‌سی در مدل‌های اولیه یا موتور Z24 نیسان در مدل‌های پاترولی
    • قدرت: در مدل‌های اولیه حدود ۱۰۰ تا ۱۰۵ اسب‌بخار و گشتاور نزدیک به ۲۰۰ نیوتن‌متر
    • هدف: تمرکز بیشتر بر استقامت، کم‌استهلاکی و گشتاور پایین برای کشش تا شتاب و سرعت بالا
  2. نسخه ۶ سیلندر (V6): محبوب‌ترین مدل آفرود
    • حجم موتور: ۲۹۷۲ سی‌سی (مشترک با میتسوبیشی پاجرو نسل دوم/هیوندای گالوپر)
    • حداکثر قدرت: ۱۶۱ اسب‌بخار در ۵۰۰۰ دور بر دقیقه
    • حداکثر گشتاور: ۲۴۵ نیوتن‌متر در ۲۵۰۰ دور بر دقیقه
    • مشخصات دیگر: سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری (MPI)، این مدل به دلیل شتاب بهتر (صفر تا صد حدود ۱۰ ثانیه) و قدرت بیشتر، گزینه مورد علاقه آفرودبازان است.
مدل پاژن حجم موتور نوع پیشرانه حداکثر قدرت حداکثر گشتاور سیستم سوخت‌رسانی
۴ سیلندر (مگا موتور) ۲.۷ لیتر (۲۶۷۱ سی‌سی) خطی ۴ سیلندر ۱۰۰ تا ۱۰۵ اسب‌بخار حدود ۲۰۰ نیوتن‌متر کاربراتوری/انژکتوری
۶ سیلندر (V6) ۳.۰ لیتر (۲۹۷۲ سی‌سی) V شکل ۶ سیلندر ۱۶۱ اسب‌بخار (در ۵۰۰۰ دور) ۲۴۵ نیوتن‌متر (در ۲۵۰۰ دور) انژکتوری (MPI)
ماشین پاژن

ماشین پاژن

سیستم انتقال قدرت و تعلیق

در دنیای آفرود اینکه یک خودرو فقط شاسی‌بلند باشد کافی نیست. مهم این است که زیر پوستش چه مکانیزم‌هایی برای مقابله با چالش‌های طبیعت پنهان شده باشد. پاژن در این زمینه خود را به‌ عنوان قهرمانی ثابت‌قدم معرفی می‌کند. سیستم‌های آفرودی پاژن، برگ برنده آن هستند:

  • سیستم انتقال قدرت: پاژن یک آفرودر دو دیفرانسیل (4WD) واقعی است. مجهز بودن به گیربکس ۵ سرعته دستی که با دنده‌های نسبتاً سبک طراحی شده به راننده کنترل بیشتری در مسیرهای سخت می‌دهد.
  • دنده سنگین (Low Range): وجود دنده کمکی یا دنده سنگین یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آفرودی پاژن است. این سیستم با ضریب دنده پایین‌تر، گشتاور بالایی را به چرخ‌ها منتقل می‌کند تا خودرو بتواند از تپه‌های تند و موانع بزرگ به‌راحتی عبور کند.
  • سیستم تعلیق: موتورهای ۴ سیلندر اولیه پاژن از طراحی نیسان Z24 و موتورهای ۶ سیلندر V6 از پیشرانه‌های مشترک با میتسوبیشی پاجرو نسل دوم و هیوندای گالوپر بهره می‌برند که مدل V6 را به قدرتمندترین و مطلوب‌ترین نسخه برای آفرود تبدیل کرده است.
    • ۴ سیلندر: معمولاً تعلیق جلو دوبل جناقی و عقب فنر شمش (تحمل بار و دوام بالایی دارد.)
    • ۶ سیلندر (V6): از ۴ فنره لول استفاده می‌کند، در جلو بازوهای طولی (تری لینک) و در عقب مکانیزم ۴ اهرمه دارد که سواری نسبتاً نرم‌تری نسبت به فنر شمش به ارمغان می‌آورد و برای آفرود سنگین بسیار مناسب است.
  • ترمز: در مدل‌های V6 از نوع هیدرولیک ۴ چرخ دیسکی و در مدل‌های قدیمی‌تر ترکیبی از دیسکی جلو و کاسه‌ای عقب است که با سیستم‌های ABS و EBD در نسخه‌های جدیدتر تکمیل شده است.
ماشین پاژن

ماشین پاژن

ظرفیت‌ها و مصرف سوخت

در طراحی این خودرو به نیاز همراهان و حمل تجهیزات سنگین توجه ویژه‌ای شده است. فضایی سخاوتمندانه که آن را برای کمپینگ‌های طولانی و سفرهای کاری در مناطق دورافتاده مناسب می‌سازد. پاژن به خصوص در مدل‌های شش سیلندر، اشتهای زیادی برای سوخت دارد. ویژگی که شاید در رانندگی شهری چندان اقتصادی نباشد اما در دل طبیعت و جاده‌ها، ظرفیت بالای باک بنزین آن تبدیل به مزیتی حیاتی و اطمینان‌بخش می‌شود.

  • ظرفیت حمل بار و سرنشین: پاژن در مدل‌های استیشن به‌ طور استاندارد ۵ تا ۹ نفر را در خود جای می‌دهد. ظرفیت بار آن برای مدل‌های سواری تا ۷۰۰ کیلوگرم و برای نسخه‌های وانت و دو کابین تا ۱۰۰۰ کیلوگرم متغیر است.
  • مخزن سوخت: باک بنزین پاژن با ظرفیت بالا (معمولاً ۷۰ تا ۸۵ لیتر)، برای سفرهای طولانی در مناطقی که دسترسی به پمپ بنزین محدود است، مزیت بزرگی به‌ شمار می‌رود.
  • مصرف سوخت: مصرف سوخت پاژن بالا است که هزینه نگهداری آن را در رانندگی روزمره افزایش می‌دهد. مصرف سوخت این خودرو حدود ۱۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر در داخل شهر و ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر در خارج شهر برای مدل‌های قوی‌تر گزارش شده است.
ماشین پاژن

ماشین پاژن

سایر خدمات : امداد خودرو سراسری ایران

جمع‌بندی

در نهایت پاژن خودرویی است که نیروی خام، استقامت و توانایی آفرودی را فدای آسایش شهری یا مصرف سوخت پایین نکرده است. در حالی‌ که نسخه‌های ۴ سیلندر به دلیل فراوانی قطعات و موتور مشترک با نیسان پاترول محبوب‌ هستند، مدل V6 با قدرت و گشتاور بیشتر و سیستم تعلیق پیشرفته‌تر، بهترین گزینه برای آفرود و ماجراجویی سنگین محسوب می‌شود. ضعف‌هایی نظیر استهلاک بالا و ناهماهنگی قطعات در برخی مدل‌ها و همچنین مصرف سوخت زیاد را باید در ازای قابلیت‌های کم‌نظیر آن در مسیرهای ناشناخته پذیرفت.

به ما امتیاز بدهید

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *