0

نحوه خاموش کردن ماشین اتومات

نحوه خاموش کردن ماشین اتومات

رانندگی با خودروهای دنده اتوماتیک تجربه بسیار راحت‌تری را برای رانندگان فراهم می‌کند. سادگی کار با این خودروها باعث می‌شود اغلب رانندگان به جزئیات فنی آن‌ها توجه زیادی نداشته باشند و همین مسئله سبب می‌شود در درازمدت به گیربکس خودرو فشار زیادی وارد شود.

خاموش کردن صحیح خودروی اتوماتیک یکی از مهم‌ترین کارهایی است که بسیاری از رانندگان به آن توجه نمی‌کنند. در صورتی که اجرای درست همین کار می‌تواند به طور چشمگیری عمر مفید گیربکس را افزایش دهد و از هزینه‌های سنگین تعمیر و نگهداری پیشگیری کند.

تفاوت عمده در خاموش کردن خودروهای دنده اتوماتیک با خودروهای دنده دستی، در این است که وزن خودرو نباید روی گیربکس قرار بگیرد. در خودروهای دنده دستی وقتی خودرو را خاموش می‌کنید، دنده را در حالت ۱ یا عقب قرار می‌دهید تا دندانه‌های گیربکس مانع از حرکت خودرو شوند. اما در خودروهای اتوماتیک، این وظیفه بر عهده قطعه‌ای به نام پین پارک در داخل گیربکس است.

قرار دادن مستقیم دنده در حالت P (پارک) به معنای آن است که تمام وزن خودرو به صورت مستقیم روی این پین کوچک قرار می‌گیرد. در شرایطی که خودرو در سطحی شیب‌دار پارک شده باشد، این فشار چند برابر شده و به مرور زمان باعث شکستن پین یا آسیب به گیربکس می‌شود. به همین دلیل باید با رعایت چند مرحله ساده، ابتدا وزن خودرو را با ترمز دستی مهار کنید و سپس دنده را به حالت پارک ببرید.

اهمیت نحوه صحیح خاموش کردن خودروی دنده اتومات

اغلب رانندگان عادت دارند بلافاصله پس از توقف کامل خودرو، دنده را از D به P منتقل کرده و سپس موتور را خاموش کنند. در این حالت تمام وزن خودرو روی پین پارک قرار می‌گیرد و با گذشت زمان، این فشار مداوم باعث فرسودگی و خرابی گیربکس می‌شود. صدای تقه یا چق که گاهی اوقات هنگام خارج کردن دنده از حالت پارک به گوش می‌رسد، نشان‌دهنده همین فشار است.

رعایت این چند مرحله ساده، به سلامت و طول عمر گیربکس کمک بزرگی می‌کند. این روش هم از هزینه‌ های تعمیرات جلوگیری می‌کند و هم تجربه رانندگی با خودروی اتوماتیک را به عادت درست و اصولی تبدیل می‌کند.

مطالب مفید : از کجا بفهمیم روغن گیربکس کم شده ؟

مراحل صحیح خاموش کردن خودروی اتوماتیک

برای خاموش کردن صحیح خودروی اتوماتیک، باید مراحل زیر را به دقت و به ترتیب انجام دهید تا فشار از روی گیربکس برداشته شود و سلامت آن حفظ شود.

نحوه خاموش کردن ماشین اتومات

نحوه خاموش کردن ماشین اتومات

توقف کامل خودرو و فشردن پدال ترمز

هنگامی که به مقصد می‌رسید، خودرو را به صورت کامل متوقف کنید. پای خود را روی پدال ترمز نگه دارید تا خودرو در جای خود ثابت بماند. این کار اطمینان می‌دهد که هیچ فشاری روی گیربکس وارد نمی‌شود و خودرو آماده طی کردن مراحل بعدی است.

قرار دادن دنده در حالت خلاص (N)

با پای ثابت روی ترمز، اهرم دنده را از حالت D (درایو) به حالت N (خلاص) منتقل کنید. با این کار ارتباط موتور و گیربکس به طور موقت قطع می‌شود و خودرو در وضعیت خلاص قرار می‌گیرد.

کشیدن ترمز دستی

حالا موقع این است که ترمز دستی را بکشید. این مرحله بسیار مهم است زیرا وزن خودرو را از روی گیربکس برمی‌دارد و به ترمزهای عقب منتقل می‌کند. وقتی ترمز دستی را فعال کردید، به آرامی پای خود را از روی پدال ترمز بردارید و مطمئن شوید که خودرو کاملا ثابت شده و حرکتی ندارد. اگر خودرو در شیب قرار دارد، این کار به وضوح احساس می‌شود. خودرو کمی به سمت پایین می‌رود و روی ترمز دستی می‌ایستد.

قرار دادن دنده در حالت پارک (P)

حالا که مطمئن شدید وزن خودرو روی ترمز دستی قرار گرفته، اهرم دنده را به حالت P (پارک) ببرید. در این وضعیت دیگر هیچ فشاری روی پین پارک گیربکس نیست و این پین تنها به عنوان پشتیبان فعال می‌شود.

خاموش کردن موتور

بعد از انجام همه این مراحل حالا می‌توانید موتور خودرو را خاموش کنید. چه خودرو شما از نوع کلیدی باشد و چه دکمه‌ای، با چرخاندن یا فشردن کلید، خودرو خاموش می‌شود و تمام سیستم‌ها غیرفعال می‌شوند.

مقایسه روش صحیح و غلط خاموش کردن خودرو

نحوه خاموش کردن خودروی اتوماتیک، شاید به نظر کاری ساده بیاید، اما تفاوت بین انجام درست و غلط آن، تاثیر چشمگیری بر سلامت طولانی‌مدت گیربکس شما دارد. با نگاهی دقیق به این دو روش، متوجه می‌شوید که یکی از آن‌ها وزن خودرو را به طور هوشمندانه به سمت ترمز دستی هدایت می‌کند، در حالی که دیگری فشار را مستقیماً روی یک قطعه کوچک و حساس در داخل گیربکس می‌اندازد.

روش صحیح روش غلط
مراحل: ترمز، N، ترمز دستی، رها کردن ترمز، P، خاموش کردن مراحل: ترمز، P، خاموش کردن، ترمز دستی
نتیجه: فشار روی ترمز دستی است. نتیجه: تمام فشار روی پین پارک گیربکس است.
مزیت: افزایش طول عمر گیربکس و پین پارک عیب: آسیب احتمالی به پین پارک و گیربکس
ایمنی: خودرو محکم‌تر و ایمن‌تر پارک می‌شود ایمنی: احتمال حرکت خودرو قبل از کشیدن ترمز دستی

 

نکات مهم برای رانندگان خودروهای اتوماتیک

رعایت اصول ساده زیر هم به سلامت گیربکس اتوماتیک خودروی شما کمک می‌کند و هم باعث می‌شود با خیال راحت‌تری از رانندگی لذت ببرید.

  • در شیب‌ها، احتیاط بیشتری کنید: وقتی در شیب پارک می‌کنید، مراحل بالا اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. فشار زیاد روی پین پارک در شیب‌ها، احتمال آسیب به آن را چند برابر می‌کند.
  • از خلاص کردن در سرازیری خودداری کنید: برخی رانندگان برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت، در سرازیری‌ها خودرو را خلاص می‌کنند. این کار باعث کاهش کنترل بر روی خودرو و وارد شدن فشار ناگهانی به گیربکس هنگام بازگرداندن به حالت D می‌شود.
  • هنگام توقف‌های کوتاه از حالت N استفاده کنید: در ترافیک‌های سنگین یا پشت چراغ قرمز، می‌توانید دسته دنده را در حالت N قرار دهید و پای خود را از روی ترمز بردارید. این کار از گرم شدن بیش از حد روغن گیربکس و خستگی پای شما جلوگیری می‌کند.
نحوه خاموش کردن ماشین اتومات

نحوه خاموش کردن ماشین اتومات

سایر خدمات : تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک در کرج

نتیجه‌گیری

خاموش کردن صحیح خودروی اتوماتیک فرآیند ساده‌ای است که می‌تواند تاثیرات مهمی بر روی سلامت و طول عمر آن داشته باشد. با رعایت این مراحل ساده می‌توانید از هزینه‌ های تعمیرات گیربکس پرهزینه در آینده جلوگیری کنید و از عملکرد بی‌نقص آن برای سال‌های طولانی لذت ببرید.

سوالات متداول

  • آیا خاموش کردن خودرو در حالت P، به گیربکس آسیب می‌زند؟

بله اگر این کار به طور مکرر و به خصوص روی شیب‌ها انجام شود، می‌تواند به مرور زمان باعث آسیب به دنده پارک و سایر اجزای گیربکس شود.

  • چرا باید از حالت N استفاده کنیم؟

استفاده از حالت N یک جداسازی موقت بین موتور و گیربکس ایجاد می‌کند و این امکان را فراهم می‌سازد که وزن خودرو به طور کامل به ترمز دستی منتقل شود.

  • آیا این روش برای همه خودروهای اتوماتیک مناسب است؟

بله این فرآیند اصل کلی است که برای اکثر خودروهای اتوماتیک کاربرد دارد.

  • آیا نگه داشتن خودرو در حالت N در توقف‌های طولانی بهتر از D است؟

بله، در توقف‌های طولانی مانند پشت چراغ قرمز، بهتر است دنده را در حالت N قرار دهید. نگه داشتن خودرو در حالت D و فشار دادن پدال ترمز، باعث گرم شدن بیش از حد روغن گیربکس و فرسایش آن می‌شود.

  • چرا باید بعد از قرار دادن در حالت N، ابتدا ترمز دستی را بکشیم؟

کشیدن ترمز دستی در حالت N، باعث می‌شود وزن خودرو به جای گیربکس، روی ترمزها و چرخ‌ها منتقل شود.

  • اگر در حالت P خودرو کمی به جلو یا عقب حرکت کرد، طبیعی است؟

بله این حرکت کوچک طبیعی است. این اتفاق زمانی می‌افتد که شما پس از کشیدن ترمز دستی، پای خود را از روی پدال ترمز برمی‌دارید و خودرو به طور کامل روی ترمز دستی می‌ایستد.

به ما امتیاز بدهید

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *