جک S5 به عنوان یکی از کراس اوور های پر فروش بازار ایران، طرفداران زیادی دارد. اما با گذشت زمان و استفاده روزمره، برخی ایرادات فنی در این خودرو شناسایی می شود. دانستن ایرادات رایج جک S5 و نحوه برخورد با این مشکلات، به شما کمک می کند تا هزینه های نگهداری را کاهش داده و عملکرد بهتری از خودرو دریافت کنید.
ضعف در عملکرد توربوشارژر و راه حل آن
یکی از شایع ترین مشکلات در جک S5، کاهش قدرت موتور به دلیل ضعف عملکرد توربوشارژر است. این موضوع معمولاً با کاهش شتاب، افزایش مصرف سوخت و شنیده شدن صدای اضافی از ناحیه موتور همراه است. در صورتی که احساس می کنید موتور خودرو دیگر مانند قبل شتاب ندارد، به احتمال زیاد توربوشارژر دچار مشکل شده است. برای تعمیر، ابتدا باید دریچه ها، مسیرهای ورودی و سنسور فشار هوای ورودی بررسی شوند. در برخی موارد رسوب گرفتن پره های توربو یا نشتی در لوله های هوا دلیل اصلی عملکرد ضعیف است. با تمیز کردن توربو شارژر و تعویض شلنگ های معیوب، مشکل تا حد زیادی رفع می شود. در موارد شدید تر، نیاز به تعویض کامل توربو خواهد بود.
بهتر است هر ۲۰ هزار کیلومتر فیلتر هوا را تعویض کرده و از روغن های با کیفیت استفاده نمایید تا عمر توربوشارژر افزایش یابد. اگر در این زمینه دانش فنی کافی ندارید، بهتر است این بررسی و تعمیر را به تعمیرکار متخصص بسپارید.
راه های رفع ایراد گیربکس اتوماتیک جک
برخی دارندگان جک S5 نسخه اتوماتیک، از تأخیر در تعویض دنده یا تکان های ناگهانی هنگام شتاب گیری شکایت دارند. این مشکل معمولاً به گیربکس CVT خودرو مربوط می شود که نسبت به فشار بالا و کیفیت پایین روغن بسیار حساس است.
برای رفع این ایراد، باید روغن گیربکس به صورت کامل تعویض شود و از روغن مخصوص گیربکس CVT با استاندارد کارخانه ای استفاده گردد. شما باید هر ۴۰ هزار کیلومتر این روغن را تعویض کرده و توجه داشته باشید که این تعویض فقط با دستگاه مخصوص انجام گیرد تا از آسیب به گیربکس جلوگیری شود.
اگر تعویض روغن مشکل را حل نکرد، احتمال خرابی در واحد کنترل گیربکس (TCM) یا کلاچ داخلی وجود دارد که بررسی آن نیاز به تجهیزات تخصصی دارد. در چنین شرایطی پیشنهاد می کنیم برای جلوگیری از هزینه های بیشتر، به مراکز معتبر و تخصصی مانند چینی سرویس مراجعه نمایید. این مجموعه با در اختیار داشتن تجهیزات به روز و نیروی متخصص، قادر است به صورت دقیق علت مشکل گیربکس شما را شناسایی و بر طرف نماید.
برای دریافت مشاوره و رزرو نوبت تعمیر به لینک chiniservice.com/jack-repair-in-tehran مراجعه کنید.
با داغ شدن بیش از حد موتور جک اس 5 چه باید کرد؟
گرم شدن غیرعادی موتور جک S5 یکی دیگر از مشکلاتی است که به ویژه در سفرهای طولانی یا ترافیک سنگین پدیدار می شود. علت اصلی این مشکل معمولاً خرابی در سیستم خنک کننده، مانند عملکرد نادرست فن رادیاتور یا نشتی در شلنگ های آب است. در قدم اول، باید سطح مایع خنک کننده بررسی کنید و مطمئن شوید که خنک کننده تا سطح مناسب پر شده باشد. در صورت پایین بودن سطح مایع، احتمال نشتی وجود دارد. در این صورت باید مسیرها، اتصالات و خود رادیاتور از نظر نشتی چک شوند.
همچنین خرابی ترموستات یا سنسور دمای آب می تواند موجب عملکرد نادرست فن شود. برای اطمینان، اتصال فن و رله ها بررسی شود و در صورت نیاز تعویض گردد. اگر صدای خاصی از فن شنیده نمی شود، ممکن است موتور فن سوخته باشد. در نهایت پیشنهاد می شود از ضد یخ با کیفیت استفاده کرده و هر دو سال یک بار سیستم خنک کننده را شست و شو دهید تا از این مشکل جلوگیری شود.
صداهای غیرعادی از جلوبندی قابل حل هستند!
یکی دیگر از ایرادهایی که در جک S5 دیده می شود، صدای تق تق یا کوبش از ناحیه جلوبندی هنگام عبور از دست انداز یا چرخاندن فرمان است. این صدا ها معمولاً نشانه وجود مشکل در قطعاتی مانند سیبک ها، بوشها یا کمک فنر ها هستند. در قدم نخست، شما باید جلوبندی خودرو به دقت بررسی شود. خرابی در سیبک فرمان یا طبق، معمولاً با شل شدن و لقی بیش از حد همراه است که باید تعویض گردد. همچنین کمک فنرهای مستهلک نیز باعث ایجاد صداهای کوبشی می شوند که با تعویض آن ها مشکل برطرف خواهد شد.
از دیگر موارد مهم، خرابی در بوش های جناقی یا تعادل است. این قطعات در گذر زمان و استفاده مکرر فرسوده شده و باعث ایجاد صداهای آزار دهنده می شوند. برای پیشگیری از آسیب بیشتر، توصیه می شود سالانه یک بار جلوبندی خودرو را بررسی کرده و در صورت نیاز، قطعات معیوب را تعویض نمایید.
رفع تخصصی خطای سنسور اکسیژن و افزایش مصرف سوخت
جک S5 به دلیل بهره گیری از ECU و سنسورهای مختلف، در صورت بروز ایراد کوچک، عملکرد کلی موتور را تحت تأثیر قرار می دهد. یکی از ایرادات رایج، خرابی یا آلودگی سنسور اکسیژن است که منجر به افزایش مصرف سوخت و حتی بد کار کردن موتور می شود. علائم این ایراد شامل روشن شدن چراغ چک، افزایش دود خروجی و کاهش راندمان سوخت است. سنسور اکسیژن با اندازه گیری میزان اکسیژن موجود در گازهای خروجی، نسبت ترکیب سوخت و هوا را در موتور تنظیم می کند.
برای تعمیر، ابتدا باید با دستگاه دیاگ، خطای ثبت شده را شناسایی نمایید. در بسیاری از موارد، تمیز کردن سنسور با اسپری مخصوص و بازبینی اتصالات، مشکل را رفع می کند. اما اگر سنسور آسیب دیده باشد، باید آن را تعویض کنید. توصیه می شود از بنزین با کیفیت استفاده کرده و فیلتر هوا را به موقع تعویض نمایید تا طول عمر سنسور ها افزایش یابد. استفاده از روغن مرغوب نیز به کاهش آلودگی در سیستم احتراق کمک شایانی خواهد کرد.
نظرات کاربران